Təlim və tərbiyə məsələləri ilə əlaqədar
uşaq psixikasının xüsusiyyətlərinə maraq yeni dövrün qabaqcıl elmi-pedoqoji
fikrində mühüm yer tutmağa başlamışdı.XVII əsrdən başlayaraq dünya pedoqoqu
fikrində mütərəqqi ideyalar genişlənməyə başlayır.Çex pedoqoqu Y.A.Komenskinin
didaktik görüşləri sistemində yaş dövrləri, uşağın inkişafının xüsusiyyətləri,
dərketmə fəaliyyətinin yaş xüsusiyyətlərindən asılılığı və.s haqqında qiymətli
ideyalar diqqəti cəlb edir.”Ana qucağı məktəbi” adlı əsəri uşaq aləminə,
xüsusiyyətlərinə aid olması baxımından uşaq psixologiyası haqqında yazılmış çox
dəyərli elmi əsər kimi qiymətləndirilə bilər.XVIII əsr Rusiyada Fatışev,
Novikov, Radisşev və başqa mütəfəkkirlərin əsərlərində psixikanın inkişaf
xüsusiyyətlərini, uşaq psixikasının yaşlı adamın psixikasından əsaslı şəkildə
fərqli cəhətlərə malik olması haqqında fikirlərə
rast gəlmək mümkündür.Radişsevin fikrincə uşağın psixikası bədənin maddi
orqanlarının, sinirlərin və beynin funksiyasıdır, onların inkişafı psixikanı
formalaşdırır.Uşaq psixologiyasının inkişafında böyük xidmətləri olan və zəngin
irs qoyub getmiş dünya şöhrətli alimlərdən 1 rus pedaqoq və psixoloqu
Uşinskdir.O, insanın bitgin psixoloji konsepsiyanı yaratmağa cəhd göstərmiş.
Təlim fəaliyyətində hafizə, diqqət, nitq, təfəkkür, hisslər və digər psixi
proseslərin əhəmiyyətini elmi cəhətdən əsaslandırılmışdır.Ana dili şüurlu
mənimsənilməsinin zəruriliyi, nitqlə təfəkkürün bir-birinə ayrılmaz surətdə
bağlı olan vahid bir proses olması fikri diqqəti xüsusi olaraq qeyd
olunur.Uşinski adətləri “mənimsənilmiş refleks” adlandırılmış və xeyrli adətlər
insanın özünün öz sinir sisteminə qoyduğu mənəvi kapitaldır deyirdi.Uşinski
qabaqcıl pedoqogikanın vəzifəsini mexaniki, sxolastik təlimi aradan
qaldırmaqda, fiziki, mənəvi və əqli inkişafı təbii-elmi əsaslar üzərində
qurmaqda görürdü.
Alman fizioloqu Preyerin “Uşağın ruhi”
əsərində uşaqların psixi inkişafının öyrənilməsi sahəsində yeni bir mərhələnin
başlanğıcını qoymuşdur.XIX əsrin 80-cı illərindən etibarən rus nevroloqu
Bexterev özünün Petya adlı yaşyarımlıq oğlu üzərində müşahidələr aparmış və
emosional reaksiyaların siyahısın tərtib etmişdi.XIX əsrin sonu, XX əsrin
əvvələrində insanın həyatında sosial hadisələrə maraq genişlənməyə
başlayır.Fəhlə hərakatları, tətillər, müharibə və böhran kimi sosial prosesləri
öyrənmək üçün psixologiyada sosialoji istiqamət adlanan nəzəriyyə meydana
gəlir.Bu nəzəriyyəyə görə uşağın inkişafı ona ətraf sosial mühitin birbaşa
təsirinin nəticəsidir.Sosial nəzəriyyənin tərəfdarları sırasında fransız
sosioloqları Tard, Dyurkleym, Blondelin və isveçrə psixoloqu Piajenin adını
çəkmək olar.Fransız psixoloqu Jane hər bir insanın psixikasının inkişafının
əsas prinsipi insanlar arasındakı qarşılıqlı münasibətlərdir və uşağın psixi
inkişafının 4 səviyyəsini fərqləndirirdi: 1. Motot(hərəki) reaksiyaların
inkişafilə xarakterizə olunur.Uşağın gələcək inkişafında bu reaksiyaların
özləri deyil, onların sosial cəhətdən şərtlənmiş olması əsas
amildir.2.Perspektiv əməliyyatların mənimsənilməsidir ki, burada əşyavi
fəaliyyətin mənimsənilməsi əsas amil olub, təxirəsalınmış əməliyyatlar şəklində
sonralar hafizənin inkişafını şərtləndirir.3.sosial-şəxsi səviyyədir ki. bu
səviyyədə uşaq öz hərəkətlərinin başqa adamlarının hərəkətlərilə uyğuluğunu
dərk edir.4.Elementar intellektual davranış uşağın nitqinin inkişafı və onun
köməyi ilə ətrafdakıların tələb etdiyi kimi əməliyyatları mükəmməl surətdə icra
etməyə nail olur.Nitqə yiyələnmək uşağa təfəkkürün inkişafı üçün əlverişli
şərait yaradır.
Alman psixoloqu Ştern, Avstriya psixiatrı
Freyd, rus psixoloqu Viqotski, Luriya, Leotyev, Rubinnşteyn, İsveçrə psixoloqu
Piaje uşağın inkişafı ilə bağlı müxtəlif fikirlər söyləmişlər.Uşağın psixi
inkişafına dialektik yanaşma baxımından diqqəti cəlb edən konsepsiyalardan biri
kimi mütərəqqi fransız psixoloqu Vallan tərəfindən yaradılmışdır.Uşağın
ontongenzə inkişafı aləmin fikrincə aşağıdakı mərhələlərdən
ibarətdir.1.Bətndaxili mərhələ: Bu mərhələdə rüşeym ananın orqanizmindən tam
asılı vəziyyətdədir.2.Hərəki impulsivlik mərhələsi ( anadan olandan 6
ayadək).Uşağın qidaya və hərəki fəallığa olan təlabatı spazmatik dartınmalarda,
çığırtı, hərəkət və jestlərdə təzahür edir.3. Emosional mərhələ ( 1-3 yaş) Uşaq
mimika və jestlərdən istifadə etməklə ətrafdakı adamlarla özünün qarşılıqlı
münasibətlərini yaradır. Ağrı, qəzəb, simpatiya, məmnunluq hisslərinin xarici
ifadəsi aşkar nəzərə çarpır.Uşağın ənçox əlaqəsi ana ilə bağlı olur, onun
inkişafını stimullaşdırır.4.Semsomotor mərhələ ( 1-3) uşağının diqqətinin ətraf
aləmə yönəlməsi, yaxın sosial əhatə ilə qarşılıqlı münasibətlərinin
formalaşması, bələdləşmə refleksi, yerimə, nitqin meydana çıxması ilə
xarakterizə olunur.5. Personalizm mərhələsi ( 3-5) 3 yaşın böhranı ilə
başlanır, uşaqda “mən” hissinin və hərəkətlərdə böyük müstəqillik cəhdinin
yaranmasilə müşayət olunur.Sonra uşaqda ətrafdakıların diqqət mərkəzində olmaq,
başqa adamları yamsılamaq istəyi təzahür edir.6.Fərqləndirmə mərhələsi (
6-11).Uşağın qarşılıqlı münasibətlər dairəsi genişlənir.Kollektivdə o özünü həm
azad, həm də asılı vəziyyətdə hiss edir,
fərqlənməyə çalışır, kollektivdə müəyyən yer tutmaq istəyi təzahür edir.7.
Cinsi yetişmə və gənlik mərhələsində şəxsiyyətin münasibətsiz inkişafı ilə
xarakterizə olunur.Psixikanın inkişafı aydın ifadəli ziddiyətlərlə fərqlənir.Məhəbbət
və nifrət, özünə inam, inamsızlıq, səmimiyyət, utancaqlıq kimi hisslər, həyat
idealları davranışında real gücə malik olur.Amerikan psixoloqu C.Bruner qeyd
edirdi ki, 7 yaşlı uşağın beyni inteqral və diferensial tənlikləri həll etmək
və ya dialektik matearilizm fəlsəfəsinin əsaslarını öyrənmək üçün sadəcə olaraq
hələ yetişməmişdir, lakin bilməliyik ki, beyin strukturlarının üzvü yetişməsi
sırf bioloji qanunlar əsasında baş
verir.Mühit, təlim və tərbiyə amillərinin rolu ilə danılmazdır.XX əsrin ortalarından
başlayaraq Rusiyada uşaq psixologiyası sahəsində eksperimental tədqiqatlar
geniş vüsət almışdı.Rus psixoloqlarından Mençinskaya, Zaparojets, Lyublinskaya,
Davıdov, Linçenzo, Mixina, Elkonin, Vender, Boyovik, Xripkova, Lipkina və
başqaları uşaq psixikasının müxtəlif cəhətdən öyrənmək sahəsində uğurlu elmi
nəticələr əldə edərək, uşaq fəaliyyətinin səmərəli təşkili, təlim-tərbiyə
proseslərinin keyfiyyətinin yüksəldilməsi üçün mövcud pedoqoji təcrübəni
qabaqlayan dəyərli təkliflər irəli sürmüşlər.
Azərbaycanda uşaq psixologiyası sahəsində
tədqiqatlara ötən əsrin 20-ci illərindən təsadüf olunur.İlk əsərlər Azərbaycan
da çalışan rus alimi Makovelski tərəfindən yazılmış “Pedoqoji” “Körpə uşaqları
tərbiyəsi”, “Təlim-tərbiyənin psixolji əsasları” və.s ibarətdir.XX əsrin 50-ci
illərindən etibarən Azərbaycanda psixoloqların yeni nəsli yetişməyə
başlayır.Ə.K.Zəkiyev uşaq psixikasının ayrı-ayrı xüsusiyyətlərinə aydınlıq
gətirmiş, milli psixoloqların hazırlanmasında gərgin əmək sərf etmişdir.Az.psixoloqu
M.C.Məhərrəmovun “Məktəblilərin iradəsini tərbiyə etmək haqqında ”, “İradə
tərbiyəsinin yolları”, “Məktəblilərin xarakterini tərbiyə etmək haqqında ” və.s
kimi əsərləri bu cəhətdən diqqətəlayiq tədqiqatlar kimi qiymətləndirir.70-ci
illərdə professor Ş.S.Ağayev “Uşaqlarda mədəni vərdiş və adətlərin tərbiyə
edilməsi ”, “Uşaq psixologiyası məsələlərinə dair” və.s əsərlər psixoloqun
tədqiqatlarının nəticəsidir.Azərbaycan psixoloqlarının layiqli nümayəndəsi
Ə.S.Bayramov XX əsr Azərbaycan psixologiya elminin inkişafına və milli
psixoloqların hazırlanmasına layiqli töhfə vermişdir.“Uşaqlarda məsuliyyət
hissini tərbiyəsi”, “Uşaqlarda əxlaqi hisslərin tərbiyəsi ”, “Şagirdlərəd əqli
keyfiyətlərin inkişaf xüsusiyyətləri “ və.s və bir çox əsərləri uşaq
psixologiyası elminə qiymətli töhfədir.Alim, psixoloq Ə.Əlizadə Azərbaycan
psixologiya elminin inkişafında xidmətləri çox böyükdür.“Uşaqlarda diqqətin
tərbiyə edilməsi ”, “Uşaqlarda kollektivçilik hissinin ” tərbiyə edilməsi,
“Şagirdlərdə şəxsiyyətin inkişafı və tərbiyəsi”, M.Ə.Həmzəyevin “kiçik yaşlı
məktəblilərin psixoloji xüsusiyyətləri”, “Yaş psixologiyasının əsasları”,
professor Ə.Ə.Qədirovun “Uşaqların psixoloji xüsusiyyətləri”, “Uşaqlarda idrak
proseslərinin inkişafı”. “yaş psixologiyası”, İ.M.mehdizadənin 3 hissəli “Uşaq
psixologiyası”, dosent E.M.Quliyevin “Kiçik məktəblinin psixologiyası” və.s
kimi əsərləri uşaq psixologiyası sahəsində faydalı tədqiqat əsərləri olub,ali
məktəb tələbələrinin peşə hazırlığında faydalı mənbə rolunu oynamaqdadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder