Psixologiya elmi XXI əsrin elmi kimi səciyyələndirilən geniş, şaxələnmiş biliklər sisteminə çevrilmişdir.Bu elmin 100-ə yaxın sahəsi mövcuddur və müstəqil bilik sahəsinə çevrilməkdədir.Yaş psixologiyasının tərkibində insanın ontonogenizdə psixi inkişafının dinamikasını və qanunauyğunluqları öyrənən bir sıra bölməlidir: uşaq psixologiyası, yeniyetmənin psixologiyası,gəncliyin psixologiyası, yaşlı adamın psixologiyası və qocalıq dövrünün psixologiyası xüsusi olaraq fərqəndirilir.
Yaş psixologiyasının xüsusi sahələrindən
biri kimi uşaq psixologiyası ontogenezdə uşağın psixi inkişafının faktlarını,
qanunauyğunluqlarını, dinamikasını və spesifik xüsusiyyətlərini öyrənir.Uşaq
psixologiyasının tədqiqat obyektini uşaqlar təşkil edir.
Uşağın orqanizmini özünün fiziki, fizioloji və morfoloji əlamətlərinə görə yaşlı adamın orqanizmindən fərqləndiyi kimi, onun psixası da yaşlıların pxikasından köklü surətdə
Uşağın orqanizmini özünün fiziki, fizioloji və morfoloji əlamətlərinə görə yaşlı adamın orqanizmindən fərqləndiyi kimi, onun psixası da yaşlıların pxikasından köklü surətdə
fərqlənir.Uşağın fiziki
inkişafı kimi, onun psixi inkişafının faktları və
təzahürləri də yaşlıların diqqət mərkəzində olmaqla onlarda böyük sevinc və
maraq doğurur.
Uşağın fəallığı yeni olan hər şeyə marağı,
rəftar və davranışındakı təkrarsızlıqlar, müstəqillik meyli, müşahidəçiliyi,
nitqə yiyələnməsi, yaşlılarla qarşılıqlı əlaqə üsulları, hissi, hərəki və emosional
həyatında günbəgün müşahidə olunan dəyişikliklər onun psixi
inkişafına aid edilən faktlardır.Uşağın ən məxsusi xüsusiyyəti bioloji varlıq,
fərd səviyyəsindən sosial varlıq şəxsiyyət səviyyəsinə doğru inkişaf edir.Fərdin inkişafının irsiyyət və mühitlə, təbiət və ya cəmiyyətlə, təlim və ya tərbiyə ilə nə dərəcə də şərtlənməsi uzun illərdir ki, elmi ədəbiyyatlar da mübahisə predmeti olmuşdur və bu günədək özünün 1 qiymətli həllini tapmamışdır.Məlumdur ki, uşağın fiziki inkişafı kimi, onun psixi inkişafı da həyat təcrübəsi və orqanizmin yetişməsi prosesinin birgə təsirindən asılıdır.Belə ki, digər canlıların balalandan fərqli olaraq, insan övladı doğularkən potensial nitq imkanlarına malik olur.Normal inkişaf nəticəsində bu imkan həyatın 1-2 ilində reallaşır.İntensiv təlim bu prosesi müəyyən qədər sürətləndirə bilsə də, inkişafın müvafiq mərhələsi üçün uyğun olan sərhədləri kəskin şəkildə dəyişdirə bilməz, 1 yaşdan əvvəl uşağa sərbəst danışa bilməz. Ontonogezdə ( yunanca-mənşə) uşağın psixi inkişafını faktlarını qanunauyğunluqlarını, hərəkətverici qüvvələrini, şərtlərini araşdıran psixologiyası uşağın psixikasının inkişafı prosesini izləyir.Psixologiyada ontogenez uşaqlıq dövründən başlayaraq fərdin psixikasının əəsas strukturlarının formalaşması prosesini nəzərdən keçirir.Müasir elmi-psixoloji təsəvvürlərə görə ontogenezin əsas məzmunu uşağın əşyavi fəaliyyəti, ünsiyyəti, xüsusilə yaşlılarla birgə ünsiyyəti təşkil edir.Həyatın ilkin dövrlərində uşaq fəaliyyətin sosial, işarə-simvolik strukturlarını, ünsiyyəti mənimsəyir və bu amillər onun şüurunun və şəxsiyyətinin formalaşmasında güclü stimul rolunda çıxış edir.Bu prosesdə uşağın təlabatlar sisteminin formalaşmaqda olan motivlərinin, həyat şəraitinin coğrafi iqlim amillərinin, yaşlıların, cəmiyyətin məqsədəyönlü, fəal təsirinin həlledici rolu vardır.Uşaq artıq 3-4 yaşlarında öz milli mədəniyyətinin əsas sterotiplərini emosional səviyyədə mənimsəmiş olur.Uşaq təlabatlarının məzmunu müxtəlif mədəniyyətdə fərqli olur.Sosial əhəmiyyəti və mahiyyəti uşağın sosial mövqeyinin formalaşmasında, mədəni dəyərlərə sahib olmasında, sosial yönəlişində təsirsiz qalmır.Uşaq şəxsiyyətinin inkişafında əxlaqi milli və dini prinsiplər, miflər, onun fərdiləşmə meyllərini gücləndirir, passivlik, sosial təsirlərə etinasız münasibət yaradır.
Uşaqlıq insan həyatında daha sürətli və
intensiv inkişaf mərhələsidir.Bu məqsədlə yaş dövrlərinin təsnifatında insan
həyatının ilk 6 ilində 1 sıra dövrlər-Çağalıq, körpəlik, erkən uşaqlıq və
məktəbəqədər yaş dövrləri xüsusi olaraq fərqləndirilir.
Uşaq psixologiyası uşağın psixi həyatını, uşaq yaşı dövründə psixi inkişafın xüsusiyyətlərini öyrənir.Ailə nəzarətindən kənarda qalan uşaq küçə icmaları kimi qurumlar yaradır, avtonom əxlaq normaları ilə yaşayaraq əhatə olunduqları sosial mikromühitdə zorakılıq, təcavüzkarlıq, oğurluq və rekertçiliyə qurşanırlar.Uşaq şəxsiyyətinin formalaşmasında güclü, təsiredici amillərdən 1 sosial mühitdir.İnsanın doğulub boya0başa çatdığı sosial gerçəkliyin fəal təsiredici rolu danılmaz 1 fakt kimi uzun yüzilliklər boyu, dünyanın mütərəqqi alim, filosof və maarifçilərinin diqqət mərkəzində olmuşdur.Sosial mühiti sağlamlaşdırmadan sağlam şəxsiyyət – vətəndaş tərbiyə etmək qeyri mümkündür.1 fərd kimi dünyaya gələn uşağın sosial keyfiyyətlərə, insani dəyərlərə yiyələnməsində yaşlılar, onların mühitilə yanaşı, uşağın şəxsi fəallığının da böyük rolu vardır.İlk gündən irəliyə doğru hərəkəti, sadə reaksiyadan mürəkkəb, məzmunlu əməliyyatlara keçid, nitqi mənimsəməsi, müstəqilliyinin ilk təzahürlərinin üzə çıxması psixi inkişafı səciyyələndirən başlıca faktdır.
Uşaq psixologiyası uşağın psixi həyatını, uşaq yaşı dövründə psixi inkişafın xüsusiyyətlərini öyrənir.Ailə nəzarətindən kənarda qalan uşaq küçə icmaları kimi qurumlar yaradır, avtonom əxlaq normaları ilə yaşayaraq əhatə olunduqları sosial mikromühitdə zorakılıq, təcavüzkarlıq, oğurluq və rekertçiliyə qurşanırlar.Uşaq şəxsiyyətinin formalaşmasında güclü, təsiredici amillərdən 1 sosial mühitdir.İnsanın doğulub boya0başa çatdığı sosial gerçəkliyin fəal təsiredici rolu danılmaz 1 fakt kimi uzun yüzilliklər boyu, dünyanın mütərəqqi alim, filosof və maarifçilərinin diqqət mərkəzində olmuşdur.Sosial mühiti sağlamlaşdırmadan sağlam şəxsiyyət – vətəndaş tərbiyə etmək qeyri mümkündür.1 fərd kimi dünyaya gələn uşağın sosial keyfiyyətlərə, insani dəyərlərə yiyələnməsində yaşlılar, onların mühitilə yanaşı, uşağın şəxsi fəallığının da böyük rolu vardır.İlk gündən irəliyə doğru hərəkəti, sadə reaksiyadan mürəkkəb, məzmunlu əməliyyatlara keçid, nitqi mənimsəməsi, müstəqilliyinin ilk təzahürlərinin üzə çıxması psixi inkişafı səciyyələndirən başlıca faktdır.
Psixoloqların şəxsiyyət inkişafı və
formalaşmasında 2 başlıca mərhələni məktəbəqədər və məktəb yaşı dövrlərini
xüsusi olaraq fərqləndirirlər.
Uşaq psixologiyası uşaqlıq dövründə uşağın
psixasının necə formalaşması, davranışçının müxtəlif təzahürləri arasındakı
səbəb-nəticə əlaqəsinin tədqiq edərək, tərbiyə üçün proqram xarakterli
istiqamətləri müəyyənləşdirir.
Ailədə uşağın doğulması valideynlər və
digər ailə üzvləri üçün fərəh mənbəyi, yeni 1 həyatın başlanğıcıdır.Bundan
sonra aildədə mühit dəyişir, ailədaxili münasibətlərdə övlad mərkəzi mövqedə
durmaqla, ailə münasibətlərinin möhkəmlənməsi, qarşılıqlı məsuliyyətin
yüksəlməsinin şərtləndirir və ailənin yeni qayğıları meydana çıxır.Gənc ailədə
ilk uşağın doğulması ərlə arvadın adət edilmiş maraq və vərdişlərinə təsir
göstərir, ailənin həyat stili kəskin şəkildə dəyişir-ərlə-arvad çətin və sehrli
valideynlik-ata-ana-rolunun ifaçısına çevrilir.
Ailədaxili münasibətlərdə mülayimlik,
səmimiyyət, sevgi, qayğı, qarşılıqlı məsuliyyət yeni doğulmuş körpənin fiziki
və psixi inkişafı baxımından sağlam, normal inkişafı üçün əsas şərtdir.Uşaq
psixologiyasını öyrənməklə onun psixi aləminin möcüzələrinə, sirli-sehrli uşaq
dünyasına bələd olmaq olar.Ailədə və tərbiyə müəssisələrində uşağın düzgün
tərbiyə edilməsi üçün uşaq psixologiyasını bilmək çox vacibdir.Çünki dünyaya
gəldikdən sonra uşaq fiziki cəhətdən olduğu kimi, psixi imkanların dinamik
inkişafı və genişlənməsi baxımımndan hər gün dəyişir.Onun hərəki, hissi,
emosional, manipulyativ, yaşlılarla qarşılıqlı fəaliyyət üsullarında günbəgün
dəyişiklik müşahidə olunur.Bütün bu yeniləşmə və inkişaf mənbəyində uşağın
psixikasının hərəkər verici qüvvələri olan daxili və xarici ziddiyətlər dayanır.Uşaq
psixikasının öyrənilməsində formalaşan psixi xüsusiyyət, keyfiyyət və
tələbatların nəzərə alınması zəruridir.Uşağın aktual yaş dövrü ərzində
yaşlıların köməyi ilə əldə etdyi psixi imkanlar sonradan inkişaf edərək onun
müstəqillik imkanlarının artmasına imkan verir, yeni inkişaf mərhələsində psixi
funksiya, xassələri genişlənir, keyfiyyətcə zənginləşir.Təlim tərbiyə uşağın
inkişafında həlledici qüvvədir.
Uşaq psixologiyası pedoqoji psixologiya,
pedaqogika və praktik psixologiya fəlsəfə, dialektik materializmdir.Fəlsəfi
ideyalar psixoloji nəzəriyəyə, konsepsiyaların yaranmasına təkan verir,
psixologiyanın metodoloji əsasını təşkil edir.Fəlsəfə insanın cəmiyyətdə rolunu
onun dünya ilə qarşılıqlı münasibətlərini aşkara çıxarır.
Uşaq psixologiyası ümumi psixologiya ilə
əlaqədardır.Ümumi psixologiyanın əldə etdiyi elmi-nəzəri müddəalar uşaq
psixologiyasının tədqiqat istiqamətlərini müəyyənləşdirməyə, şəxsiyyətin
psixoloji strukturunu açmağa imkan verir.
Psixologiya elminin sahələrindən biri olan
yaş psixologiyası insan psixikasının inkişafının yaş dinamikasını izləyir, 1
yaş dövründən digərinə keçidin qanuna uyğunluqlarını, psixi proseslərin,
biliklərin mənimsənilməsinin, şəxsiyyətin təşəkkülünün yaş amilindən
asılılıqlarını öyrənir.Bu cəhət yaş psixologiyasilə, uşaq psixologiyasl ilə
əlaqəli gedir.Uşaq psixologiyası uşaqların təlim-tərbiyəsi və inkişafının
məqsədi, məzmunu, səmərəli yollarından bəhs edən pedoqogika elmi ilə sıx
əlaqəyə malikdir.Pedoqogika şəxsiyyətinin formalaşması, onun təlimi və
tərbiyəsində yaş və fərdi xüsusiyyətlərin nəzərə alınmasını mühüm prinsip kimi
qəbul edir.
Uşaq psixologiyası anatomiya, fiziologiya,
fəlsəfə, məntiq və digər elmlərlə birlikdə bütöv şəxsiyyət tərbiyəsi ilə
məşğuldur.Uşaq psixologiyasının sıx əlaqələrə malik olduğu elmlərdən biri uşaq
anatomiyası və fiziologiyasıdır.Psixikanın anatomik fizioloji əsaslarının və mexanizmlərinin, uşaq orqanizminin
xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi baxımından bu elmlərin uşaq psixologiyası üçün
böyük əhəmiyyəti vardır.Uşaq psixologiyasının fiziologiya ilə əlaqəsi uşağın
ayrı-ayrı yaş dövrlərində orqanizmdə baş verən fizioloji dəyişmələrin uşaqların
psixi aləminə təsirinin aydınlaşdırılması baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder