Məktəbli şəxsiyyətin və onun
formalaşmasına təsir edən amillərin öyrənilməsi tərbiiyə prosesinin idarə edilməsinin
mühüm şərtidir. Tərbiyədən söhbət açarkən ilk növbədə məktəbli şəxsiyyətinin
formalaşması haqqında düşünürük. Məktəb və müəllimin imkanları dairəsində, şəxsiyyətin
formalaşması pedoqoji psixologiyada ən zəruri məsələ kimi qarşıda durur. Məktəb
yaşının ilk günlərindən tərbiyə işinin düzgün qurulmaması, pedaqoji
baxımsızlığın hökm sürməsi şagird şəxsiyyətində arzu olunmayan keyfiyyətlərin
formalaşmasına gətirib çıxarır. Bu mənfilikləri aradan qaldırmaq isə yenidən tərbiyə
işi tələb edir. Bu da əvvəlcədən yeni keyfiyyətlərin formalaşmasından qat-qat çətindir.
Tərbiyə böyüməkdə olan nəslin şəxsiyyətinin formalaşması prosesinin idarə
olunmasından ibarətdir. Bu isə xüsusi psixoloji mexanizmə malikdir. Bu
mexanizmi nəzərə almadan tərbiyə işində müvəffəqiyyət qazanılacağı barədə
düşünmək olmaz. Brinci növbədə tərbiyə prosesinin mahiyyətini təşkil edən və
psixoloji nöqteyi-nəzərdən bir-birilə bağlı olan aşağıdakı cəhətlərə diqqət
yetirmək lazımdır: tərbiyə olunan və tərbiyə edənin xüsusiyyətləri, onların
qarşılıqlı münasibətləri, tərbiyənin məqsədi, tərbiyə prosesində istifadə
olunan yollar.
Tərbiyə prosesinin düzgün təşkili
həmin cəhətlərin hər birinin xüsusiyyətləri nəzərə alınmalıdır. Yalnız bu zaman
tərbiyə prosesində şəxsiyyətin tələbatları, maraq və meylləri, dünya görüşü, əqidə
və ideyaları, qabilliyyətləri, xarakteri lazımi şəkildə formalaşdırıla bilər. Tərbiyə
prosesində daima inkişaf edən, keyfiyyətcə dəyişən uşaqlarla işləməli oluruq. Tərbiyə
olunan həmin uşaqlar özlərinin şəxsiyyətlərinin psixoloji xüsusiyyətlərinə, tələbat
və motivlərinə görə bir-birindən fərlənirlər. Ayrı-ayrı yaş dövrlərində bu fərqlər
müxtəlifləşir və özünəməxsus tərbiyəvi iş tələb edir. Ona görə də tərbiyə prosesində
müvəffəqiyyət qazanmaq üçün birinci növbədə tərbiyə olunanlarının yaş və fərdi
xüsusiyyətlərini öyrənmək və nəzərə almaq lazımdır. Pedaqoji psixologiyanın
banisi K.D.Uşinski “insanı hərtərəfli tərbiyə etmək üçün onu hərtərəfli öyrənməyi
tövsiyə edirdi”.
Psixoloq Rubnşteyn “ uşaqları tərbiyə
edə-edə, öyrədə-öyrədə öyrənməyi lazım bilirdi ki, onları öyrənə-öyrənə tərbiyə
edək və öyrədək” söyləmişdir. Buna görə də müəllim və tərbiyəçi hər hansı bir tərbiyəvi
tədbiri həyata keçirməzdən əvvəl tərbiyə etdiyi şagirdin xüsusiyyətərini aşkara
çıxarmalı, tərbiyəvi tədbir ona müvafiq şəkildə tətbiq etməyə çalışmalıdır. Tərbiyə
psixologiyası sahəsində tədqiqat aparan psixoloqlar belə qənaətə gəlmişlər ki,
şagirdşəxsiyyətinin təşəkkülündə həlledici yeri təkcə onların fəaliyyətinin
düzgün təşkili, şagirdlərin əxlaqi davranış təcrübələri toplamaları tutmur,
eyni zamanda burada düzgün əxlaqi davranış motivlərinin tərbiyə edilməsi mühüm
rol oynayır. Bu baxımdan şagirdlərin tələbat sahəsinin öyrənilməsi mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Çox vaxt şagirdin davranışındakı bu və ya digər cəhət onun tələbatı
ilə bağlı olur. Bir motiv kimi tələbatlar şagirdin davranışını şərtləndirir. Tərbiyə
prosesində psixoloji cəhətdən diqqəti cəlb edən və zəruri olan bir tələb-
şagirdin davranışına qiymət verərkən onun motivini müəyyənləşdirmək tələbi
meydana çıxır.
İnsan dünyaya fərd kimi gəlir və
ictimai münasibərlər sistemində şəxsiyyətə çevrilir. Burada tərbiyə prosesi həlledici
rol oynayır. Uşağın inkişafının, bir şəxsiyyət kimi formlaşmasının mənbələri şəraitini
bilmədən tərbiyənin psixoloji mexanizmini açmaq mümkün deyil. İnsanın bir
sosial varlıq kimi inkişafının həlledici şərti kimi insani tələbatların ödənilməsindən
ibarətdir. İnsanın bir şəxsiyyət kimi inkişafının şərti onun yerinə yetirdiyi
çoxplanlı fəaliyyətdir. Fəaliyyəti tərbiyənin əsas amili hesab edirlər. Fəaliyyət
prosesində şəxsiyyətin əxlaqi və başqa keyfiyyətləri təzahür tapır, formalaşır.
Uşağın tərbiyəçilər tərəfindən təşkil olunan və istiqamətləndirilən, onlarda şəxsiyyətin
məqsədəyönəlmiş şəkildə formalaşmasına təsir göstərən fəal fəaliyyət növlərindən
birdə təlimdir. Təlim düzgün təşkil edilsə şagirdin inkişafı və sosiallaşma
prosesinin müvəffəqiyyətlə həyata keçməsinə səbə olur. Şagird şəxsiyyətinin
inkişafı onun məktəbdəki müvəffəqiyyəti və müvəffəqiyyətsizliyindən çox asılı
olur. Bu şəxsiyyətin formalaşmasına təsir edir. İnsan şəxsiyyəti fəaliyyətdə
ifadə olunur və eyni zamanda fəaliyyət onun şəxsiyyətini formalaşdırır. Tərbiyəvi
tədbirlərin həyata keçirilməsi insan fəaliyyətinin psixoloji
qanunauyğunluqlarına istinad etməlidir. Fəaliyyətin vahid, qarşılıqlı əlaqəyə
malik olan motivlər sistemi şəxsiyyətin psixoloji əsasını təşkil edir. İnsan fəaliyyəti
fəaliyyətinin ayrı-ayrı növlərindən- oyun, təlim əmək fəaliyyətində özünəməxsus
motivlər sistemi şagirdləri həmin fəaliyyətə yönəltməklə, şəxsiyyətin müxtəlif əlamət
və keyfiyyətlərinin formalaşmasına səbəb olur. Fəaliyyət insanın şəxsiyyət kimi
formalaşmasında həlledici rol oynayır. Şəxsiyyət ətraf aləmlə fəal qarşılıqlı təsir
prosesində formalaşır. Qarşılıqlı təsir isə fəaliyyət sahəsində mümkündür. Fəaliyyətdə
insan özünün fəallığını biruzə verir.
Bu fəallıq olmadan fəaliyyətin baş
verməsi, son nəticədə isə şəxsiyyətin lazımi səviyyədə formalaşması mümkün
deyildir. İnsan fəaliyyətin icrası zamanı nə qədər yüksək fəallıq göstərərsə,
onun şəxsiyyətinin inkişafı üçün bir o qeder geniş imkan yaranmış olur. Təlimdə
şəxsiyyətin hazlıq səviyyəsi- bilik, bacarıq, vərdişlərini yüksəldir. Bu
prosesdə dünyagörüşü inkişaf edir, yüksək fəallıq şagirdlərdə şəxsiyyətin təkidlilik,
dözümlülük, intizamlılıq kimi iradi keyfiyyətlərin formalaşmasına gətirib
çıxarır. Şagirdlərdə inkişaf səviyyəsinin
yüksəlməsi, onlarda şəxsiyyətin hazırlıq səviyyəsinin qabilliyətinin, şəxsiyyətin
istiqamətinin yüksək inkişaf səviyyəsi onların daha çox fəallıq göstərmələrinə
səbə olur.
Şəxsiyyətin formalaşmasının mənbəyini
onun təlabatı təşkil edir. İnsan tələbatı sadəcə tələbat olaraq qalmır, o
insanı həmin tələbatı ödəməyə imkan verən fəaliyyətə yönəldir. Şəxsiyyətin
daxil olmaqla tələbatlar onun sonrakı inkişafına təkan verir.
Şagirdlərdə tələbatın xüsusiyyətlərinin
aşkara çıxarılması və tərbiyə edilməsi tərbiyə psixologiyasının ən başlıca vəzifələrindən
biridir. Müəllim daima öz şagirdlərində müsbət tələbatların formalaşması qayğısına
qalmalı, onlarda baş verən mənfi tələbatların aradan qaldırılmasına
çalışmalıdır.
İnsan bütün həyatı boyu bir çox fəaliyyətlərdən istifadə edir. Bunun
hamısı onun fəaliyyətinin formalaşmasına eyni dərəcədə təsir göstərmir. Ayrı-
ayrı yaş dövrlərində bütüb fəaliyyətdən
biri əsas aparıcı fəaliyyət kimi insan tələbatlarını ödəmək imkanı
verir, qalan fəaliyyətlər yardımçı fəaliyyət kimi təzahür edir. Əsas fəaliyyət
tipi psixi proseslərin dəyişməsi, şəxsiyyətin formalaşmasında aparıcı rol
oynayır. Əsas fəaliyyət tipinin xüsusi şəkildə
təşkili uşaq şəxsiyyətinə məqsədəyönəlmiş şəkildə təsir etməyə, həmin fəaliyyət
prosesində onda zəruri tələbatlar, motiv və məqsədlərin formalaşmasına imkan
yaradan şərait rolunu oynayır. Məktəb yaşı dövründə təlim fəaliyyəti əsas fəaliyyəthesab
edilir. Müxtəlif bilik sahələrinə aid
elmi anlayışların mənimsənilməsidir. Təlim köməyi ilə uşaqlarda gerçəkliyin nəzəri
formada əks olunmasına bələdləşməsinin əsası formalaşır. Yeniyetməlik dövründə
təlim fəaliyyəti öz aktuallığı və əhəmiyyətini saxlayır və yeniyetmələrin
ictimai faydalı fəaliyyətinin bir forması kimi öz psixoloji rolunu oynayır.
Böyük məktəb yaşı dövrü üçün təlim fəaliyyətinin xüsusi forması- təlim peşə fəaliyyəti
aparıcı fəaliyyət olur. Bu yaş dövründə mühüm psixoloji təşkil işi kimi məktəblinin
öz həyat planını tərtib etmək, onu həyata keçirmək üçün vasitələr axtarmaq, əxlaqi
ideallar yaratmaq bacarığı özünü göstərir, be da özünüdərketmənin inkişafı
haqqındaxəbər verir. Aparıcı fəaliyyət tipinin təşkili və ona istinad olunması
uşağın şəxsiyyətinə məqsədəyönəlmiş şəkildə təsir etmək, bu fəaliyyət prosesində
tələb olunan tələbatlar və motivlər sistemini formalaşdırmaq üçün əsas şərt
rolunu oynayır.
Aparıcı fəaliyyət şəxsiyyərtin
formalaşmasında həlledici rola malikdir. Hər yaş dövründə əsas aparıcı fəaliyyətlə
yanaşı başqa fəaliyyət növləridə iştirak edir. Məktəbəqədər yaş dövründə əsas fəaliyyət
olan oyunla yanaşı əmək və təlim fəaliyyətinin elementləri özünü göstərir. Bu nə
əmək, nə təlim psixoloji yenidənyaranmanı təmin etmir, bu vəzifəni oyun yerinə
yetirir. Məktəb yaşı dövründə də oyun fəalliyyəti özünə yer edir. Lakin aparıcı
fəaliyyət rollunu oynamır. Beləliklə, əsas aparıcı fəaliyyət növünü ayırmaqla
psixoloqlar heç də uşağın çoxplanlı fəaliyyətinin başqa növlərin əhəmiyyətini rədd
eemirlər. Uşağı
Çoxpalanlı fəaliyyətə cəlb etməklə aparıcı fəaliyyət növündən səmərəli şəkildə
istifadə etməklə yetişən gənc nəslin şəxsiyyətinin formalaşmasına nail olmaq
mümkündür.
Şagirdlərin tərbiyə prosesinin
idarə edilməsi tərbiyənin təsiri altında onların şəxsiyyətində baş verən dəyişiklikləri nəzərə almaq imkanının olması
vacibdir. Şagirdin tərbiyəlilik səviyyəsini aşkara çıxarmaq imkanımız olmasa, tərbiyə
prosesini idarə etməyimiz mümkün olmaz. Tərbiiyə psixologiya və pedaqogikasının
ən başlıca vəzifələrindən biri əxlaqi cəhətdən tərbiyəliliyin kriteriyalarının məzmunu
aşkara çıxarmaq və müəllimləri uşaqda şəxsiyyətin formalaşmasının gedişi haqda
tam, dəqiq məlumat verə bilən metodla silahlandırmaqda ibarətdir. İnsanın əxlaqi
cəhtdən sabitliyi, çətinlikləri aradan qaldıra bilmək bacarığı və arzularını,
istəklərini idarə edə bilmək və öz niyyətini yerinə yetirə bilmək bacarığı,
olmadan mümkün deyildir. Düzgün tərbiyə almış insan bir işi icra etməyi qərara
alır, öz niyyətini həyata keçirir. Məqsədə
çatmaq üçün arzu,maneələri aradan qaldırır. İradi davranış adlanan bu
davranışın təhlili göstərir ki, həmin davranışın əsasında şüurlu tənzim
motivasiyası təmayülü mexanizmi dayanır. Bu zaman insan şüurlu olaraq 1 təmayülün
, meylin qiymətini artırır, digərinin qiymətini azaldır. Heç də insan həmişə
özünün motivasiya təmayülünü əldə edə və onu lazımi istiqamətə yönəldə bilmir və
iradi davranış həyata keçirmir. Deməli, insan tərbiyəliliyin mühüm
kriteriyalarından biri onun davranışının ixtiyarililik səviyyəsində, özünün tələbatlarına
yiyələnə bilmək səviyyəsindən ibarətdir. Tərbiyəliliyin müəyyən səviyyəsində
insanın mədəni davranışın formalarına, cəmiyyətdə qəbul olunmuş birgə yaşayış
norma qaydalarına, məişə peşə vərdişlərinə və özünü apara bilmətin, digər cəhətlərə
yiyələməsini nəzərə almamaq olmaz. Bu keyfiyyətləri asanlıqla müşahidə etmək
mümkündür. Lakin tərbiyəlilikhəmin zahiri əlamətlərə diqqətlə yanaşmağı tələb
edir. Onlar insanın həmin sahəyə tələbatları ilə motivləşən davamlə davranış
forması kimi özünü göstərə bilir və ya zahirən mənimsənilmiş davranış ola bilər.
Ikinci halda şagirdlərin təzyiqin, nəzarətin təsiri altında ondan tələb
olunanların hamısına əməl edir, nəzakət olmadıqda isə müvafiq davranış tərzini yerinə yetirmirlər. Buradan
isə aydın olur ki, müvafiq davranış forması şəxsin tələbatına çevrilməmişdir və
həmin adam bu sahədə tərbiyəli deyildir.
Deməli, nəzarət, məcburiyyət
olmadan düzgün və əxlaqi davranmağı tərbiyəliliyin mühüm kriteriyalarından biri
hesab etmək olar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder