1.1.İnformatlaşmanın Texniki vasitələrinin təhsilə nüfuzu
Bunların sırasında audio, televizor və video maqnitafon, kinoproyektor, diaproyektor, mikrokalkulyator, biliyə nəzarət qurğuları ( proqramlaşdırılmış təlim maşınları və digər vasitələr ) XX əsrin 60-80-cı illərində təhsilin informatlaşmasının texniki vasitələri hesab edilir. XX əsrin 60-80- cı illərində məktəb təcrübəsində təhsilin müxtəlif səviyyələri üçün, müxtəlif fənnlər üçün metodikalar və xüsusi didaktik materiallar kifayət qədər hazırlanmış və səmərəli istifadə edilmişdir. Hal-hazırda təhsil müəssələrində aşağıdakı texniki vasitələrdən istifadə edilir:
a)
səsin
yazılması və oxunması vasitələri ( elektrofon, maqnitofon, CD pleyer ).
b)
Tele-radio verlişləri vasitələri və sistemləri
( teleradio qəbulediciləri , tədris televiziya verlişləri və s. ).
c)
Informasiyanın
sənədləşməsi və saxlanılması vasitələri poliqrafiya, surətçıxarıcı, sürət
çoxaldıcı vasitələr və s.).d) Optik və kino proyeksiya vasitələri, fotoaparatlar ( kino kamera, videokamera və s.).
e) Informasiyanın sənədləşməsi və saxlanılması vasitələri
( kompyuterlər, printerlər, skanerlər və s. ).
f) Telekommunikasiya
sistemləri və rabitə kanalları
vasitəsilə informasiyanın ötürülməsinə imkan verən
(modem, peyk əlaqəsi, optik radiorele və s. Rabitə kanalları
ilə
imformasiyanın ötürülməsi ) qurğular.
Təhsildə
istifadə edilən texniki vasitələr müxtəlif əsaslarla təsnifat edilə bilər. Bu təsnifatın
əsasında informasiyanın növü və onun istifadə prinsipləri ola bilər. Ənənəvi
analoq tipli texniki vasitələrə aşağıdakılar daxildir :
1.
Audio vasitələr
(elektrofon, Maqnitofon, Linqofon və s. vasitələr, radio qəbuledici vasitələr )
2.
Qrafik və
fotoqrafik vasitələri ( filmoskop, diafilmlər, slaydlar və s.)
3.
Kinoproyeksiya
vasitələri ( kinoproyektorlar və s. )
4.
video və televiziya vasitələri (monitor,
videomaqnitofon, videopleyer, videokaset, televizor).
Rəqəmsal
texniki vasitələrə aşağıdakılar aiddir:
1.
Audio vasitələr
(rəqəmsal diktafon, rəqəmsal pleyer, rəqəmsal kompakt disklər və s)
2.
Qrafik və
fotoqrafik vasitələr (rəqəmsal fotoqrafiya vasitələri, lazer diskləri və s.)
3.
Proyeksiya
texnikası ( multimediya proyektoru və s.)
4.
Video və televiziya vasitələri ( rəqəmsal
video kamera, DVD pleyer, lazer diski və s.)
İnformatlaşmanın kompyuterlər vasitələri:
1.
Səsin
yazılması, emalı və oxunması üçün kompyuter multimediya vasitələri. Mətn,
qrafik, fotoqrafik obyektlərin
yazılması, emalı və oxunması üçün kompyuter multimediya vasitələri.
2.
İnsanların telekommunikasiya ünsiyyətinə imkan verən
telekommunikasiya vasitələri. Informasiya resurslarına əlyetərliliyi təmin edən
telekommunikasiya vasitələri
Texniki
vasitələrin təhsildə tədbiqi imkan verir ki, təhsildə istənilən
informasiyaların (qrafik, mətn , səsə və
s. ) saxlanılmasına , emalı və ötürülməsi üçün əlavə imkanlar yaransın.
Kompyuter
informasiyanın emalı üçün universal vasitə olub, istənilən tipli informasiyanı
qəbul etməyi, müxtəlif periferiya
qurğuları ilə işləməyi təmin edir, onların təhsildə tədbiqi keyfiyyətinin yüksəldilməsinə xidmət edir.
1.2.Elektron təhsil texnologiyaları
Elektron təhsil ( E-Learning ) özünü informasiya
texnologiyalarının sosial sahələrdə güclü təzahür formalarından biri kimi
göstərir. “ E- Learning” sistemlərin
üstünlükləri aşağıdakılardır:
1.
Texnolojilik
( muasir proqram və texniki vasitələrdən istifadə ).
2.
Açıqlıq ( təhsilin
məkan və zamandan asılı olmaması)
3.
Təhsilə çəkilən
xərclərin azalması ( yola, yaşayışa, “canlı” təhsilin təşkilinə və s. xərclərin
azalması )
4.
Fərdi təhsilin
təşkili imkanı.
İnternet
texnologiyalarının inkişafı və yayılması ilə məsafədən təhsildə yeni
imkanlar yarandı. E-Learning texnologiyaları kütləvi şəkildə və intensiv
istifadə edildikdə, bu çatışmamazlıqlar özünü daha aydın biruzə verdi. Bu
çatışmamazlıqlar əsasən aşağıdakılardır :
1.
Müəllimlə
şagird arasında canlı ünsiyətin olması.
2.
Şagirdlərdə zəruri
texniki vərdişlərin zəif olması.
3.
Məsafədən təhsil
sisteminin qurulması problemləri.
4.
Kursların
yardılmasına çoxlu əmək və maliyyə resurslarının sərf edilməsi
5.
Tədris
kurslarının kifayət qədər interaktiv olmaması.
Internet
texnalogiyalarının inkişafı ilə paralel elektron təhsildə inkişaf edir. Nəticədə
elektron təhsil tədris materiallarının çatdırılmasının və tədrisi prosesi təşkilinin
yeni vasitələrini özündə birləşdirir.
Cəmiyyətin
kompleks kompyuterləşdirilməsi, yeni texnologiyaların inkişafı elektron təhsili
tamamilə yeni səviyyəyə yüksəldir. Şagirdlərin müəyyən tədris materiallarını
keyfiyyətli mənimsəməsi üçün video və animasiya effektləri əlavə edilmiş mətnlər
toplusunun ona təqdim edilməsi hələ kifayət deyil. Bunlardan əlavə, şagird öpz
biliklərini praktikada tədbiq etməyidə bacarmalıdır.
Təhsil
daha mürəkkəb prosesdir. Müassir təhsil şagirddən öz biliklərindən sərbəst
istifadə etmək, onları formalaşdırmaq, lazım olan informasiyanı axtarmaq, istənilən
nəticəni əldə etmək, müəyyən şəkildə düşünmək bacarığı tələb edir. Indi
E–Learning tədrisdən təhsilə keçid tendensiyası müşahidə olunur.
E-Learning
“offline” məsafədən təhsilə alternativ kimi yaradılıb. Burada söhbət , müassir
texnologiyaların tədbiqi sahəsində ənənəvi xərclərin azaldılması yolu ilə tədrisin
keyfiyyətinin yüksəldilməsindən gedir. Beləliklə, elektron tədris ənənəvi tədrisi
tamamlayır. Microsoftun təşəbbüsü ilə
“Connected Learning Community” - “Birləşmiş tədris cəmiyyəti” anlayışı dəyişərək “ Birləşmiş təhsil cəmiyyətləri ” kimi daha
da genişlənib. Belə cəmiyyətlər elektron təhsil prosesinin bütün
iştirakçılarını əhadə edir.
1.3.Elektron təhsilin xüsusiyyətləri
Şagirdlərin
öz biliklərini təkmilləşdirə bilməsi üçün maksimum imkanlar yaradılmalı, sistem
interaktiv olmalıdır. Burada iki məqamı qeyd etmək olar:
1.
Müəllimlə şagird arasında ünsiyyət. “E-Learning”
belə ünsiyyətin yüksək səviyyəsi ilə seçilir. Ünsiyyət bütünlükdə tələbənin
yerinə yetirdiyi tapşırıqların müəllimlə göndərilməsi və iondan qısa şərhlər
formasında cavablar alınmasından ibarətdir.
Real ünsiyyət isə müntəzəm hər iki tərəfin fəallığı şəraitində baş verilməlidir.
Bundan əlavə bu ünsiyyət elektron təhsil prosesinin digər iştirakçıları üçün də
açıq olmalıdır.
2.
Şagirdlər arasında ünsiyyət. Bu ünsiyyət forması biliklərə
yiyələnmə prosesində əhəmiyyətli rol oynayır. Hər bir “offline” cəmiyyətindəki
kimi “online”cəmiyyəti iştirakçıları ararsında da ünsiyyət təkcə”müəllim-şagird”
arasında yox, həmdə “şagird-şagird” münasibətində də sərbəst olmalıdır.
Bu
ünsiyyətin iki növü, qismən şifahi, qisməndə elektron şəkildə baş verir.
Bununla belə, “offline” və “online” ünsiyyətləri arasındakı vaxt kifayət qədər əhəmiyyətə
malikdir. Insan sadəcə olaraq daxil olan informasiyanı yadda saxlaya bilmir və
vaxt keçdikcə informasiya yaddan çıxır. Ünsiyyətin səmərəli davam etməsi üçün
unudulmuş informasiya bərpa edilməlidir. Bunun üçün:
1.
Təhsil
sisitemində informasiya axını xüsusiyyətlərini əks etdirən, sistemin xüsusi
informasiya arxitekturasını işləyib hazırlamaq vacibdir.
2.
Təhsil
prosesinin iştirakçılarına informasiyanı idarə edə biləcək alətlər verilməlidir.
Beləliklə,
elektron təhsildə informasiya texnologiyalarının tədbiqinin rolu biliklərə yiyələnmək
məqsədilə informasiya təhsil məkanının təşkili və təhsil prosesi iştirakçıları
arasında ünsiyyətin səmərəli artırılmasıdır.
Qeyd etdiyimiz informasiya strukturundan əlavə bunu
başqa qaydada da etmək olar:
a.
Aktual tədris
materialları təqdim etmək;
b. Tədris
materiallarına cəmiyyəti iştirakçılarının tədqiqat işlərinin nəticələrini daxil etmək və bütün növ informasiyalara sərbəst
daxil olma imkanları yaratmaq.
2004-cü
ilin əvəllərində ABŞ-ın bir sıra universitetləri kurs materiallarını idarə edən
open-sourse alətlərinin yaradılmasına, kollektiv işin təmin edilməsi və ali təhsil
müəssələri üçün “online” təqdimatlarına yardıma yönəli Sakali adlı birgə layihəyə
başladılar. Hal-hazırda layihədəbir çox ölkələrin 90-dan çox universiteti,
kollecləri və tədris müəssələri iştirak edir. Sakai sistemi maksimal interaktiv
olmaqla tədrisə kömək edir, tədqiatçılara müəyyən tədqiqat alətləri təqdim
edir.
Sakai
sisteminin funksionallağı və ona sərbəst daxil olma imkanı nəzərə alınmaqla bu
sistemdən elektron təhsilə yardım vasitəsi kimi istifadə edilə bilər. Bununla
belə əlavə tədqiqatların aparılması vacibdir. Bu tədqiqatların istiqamətui
aşağıdakılar ola bilər:
a.
təhsil
prosesi iştirakçılarının qarşılıqlı əlaqə tipləri
b.
Bu qarşılıqlı
əlaqə tiplərini əhatə edən kontekst
c.
Tələbələrin
informasiya ilə işləmə təlabatları
d.
informasiyanın
idarə edilməsi alətləri
e.
Ünsiyyətin
baş verdiyi mühitin inkişafı imkanları
Bizim
ölkə üçün xarakterik məsələ kimi E-təhsilin bünövrəsinin qoyulması və mərhələlər
üzrə inkişafı zəruridir.
1.4.“Virtual sinif” İnteraktiv Tədris-Metodik İnstrumental Proqram Kompleksidir. (İTMİPK)
Bu kompleks imkan verir ki:
1.
ON LİNE (
canlı rejim) və OFF LİNE (asinxrom rejim) rejimlərində məşğələlərin
hazırlanması və aparılması avtomatlaşdırılsın.
2.
Tədris müəssisəsinin
informasiya təhsil məkanının formalaşsın. Bu kompleks müxtəlif səviyyəli təhsil
müəsssisələrində (məktəb, texnikum, kollec və s.) tədbiq edilə bilər.
“Virtual sinif” İnteraktiv Tədris-Metodik
İnstrumental Proqram Kompleksidir. (İTMİPK) aşağıdakı tələblərə cavab verir:
1.
proqram kompleks
(universal) xarakter daşıyır, yəni təhsilin bütün pillələrini, təlimin bütün mərhələlərini,
tədris prosesinin bütün iştirakçılarını əhatə edir.
2.
Uyğunlaşma
(adaptasiya) qabiliyyətinə malikdir. Yəni, sifarişçinin tələbindən asılı
olaraq, bu proqram kompleksi konkret təhsil müəssisəsinin tələb və imkanlarına uyğunlaşa bilər.
3.
Müəllim və
şagird üçün hazırlanan istifadəçi interfeysi çox sadədir.
4.
Müəllim və
şagird arasında qarşılıqlı əlaqənin çoxvariantlı təşkili imkanı var (forum, məlumatların
ani mübadilə sistemi, audio-radio rabitə əlaqəsi tədrisdə maraqlı tərəflərin
şagirdlərin mənimsəmə səviyyəsinə nəzarət imkanı valideynlərin, müəllimlərin,
sinif rəhbərlərinin, təhsil idarəsi əməkdaşlarının və s.)
“Virtual
sinif” İnteraktiv Tədris-Metodik İnstrumental Proqram Kompleksi (İTMİPK) müəllimə
aşağıdakı imkanları yaradır:
1.
Distant təhsil
(DT) məqsədilə yaradılan tədris resurslarına baxış;
2.
Yeni tədris
resurslarının hazırlanması;
3.
Həmkarları ilə
qarşılıqlı əlaqə və ünsiyyət yaratmaq imkanları;
4.
Nümunəvi tədris
materialları ilə tanış olmaq imkanları ;
5.
Şagirdlərin
icra etdikləri tapşırıqların yoxlanmasının avtomatlaşdırılması ;
6.
Tədris
prosesinə aid tədbirlərin planlaşdırılmasında
xüsusi təqvim sistemindən istifadə.
“Virtual
sinif” İnteraktiv Tədris-Metodik İnstrumental Proqram Kompleksidir. (İTMİPK)
şagirdlər üçün aşağıdakı imkanları var:
1.
Tədris
proqramlarına və tapşırıqlarına əlyetərlilik imkanı;
2.
Tədris
materialları kimi müxtəlif resurslardan istifadə imkanı;
3.
Hal-hazırda şəbəkədə
oaln müəllimlərin və şagirdlərin siyahısına baxmaq, onlarla canlı bağlantı
yaratmaq imkanı;
4.
Tədrislə əlaqəli
hadisələrin planlaşdırılmasında təqvim sistemindən istifadə.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder