1.1.
İnformatika
elmi haqqında məlumat
İnformasiya
mübadiləsində ilk inqilabi dəyişiklik yazının meydana gəlməsi ilə
bağlıdır. Yazının meydana çıxması üçün bəşəriyyətə
500milyon il lazım gəlmişdir.
İnformasiya mübadiləsində II inqilabi dəyişiklik
kitab çapı ilə
bağlıdır. Yazının kəşfindən ilk kitab çapına qədər 5000 il vaxt keçmişdir.
İnformasiya
mübadiləsində ən böyük çevriliş kompyuterlərin meydana çıxması sayəsində mümkün
oldu.
Müasir dövrdə
informasiya mübadiləsi üçün mətbuat, televizor, telefon və kompyuterlər istifadə
edilir. İnkişaf səviyyəsinə görə hətta uzaq məsafələrə - dünyanın istənilən nöqtəsinə
informasiya ötürülə və ya oradan qəbul edilə bilir. İnsanlar görmə ilə informasiyanın 90%-ni, eşitmə ilə 9%-ni, hissetmə ilə 1%-ni qəbul edirlər.
Müəyyən bir sistemə xarici mühitdən daxil olan, lazım gələrsə, burada yadda saxlanılan və ya emal edilən və xarici mühitə ötürülən məlumatlar, xəbərlər, siqnallar, təsvirlər məcmusuna informasiya deyilir. İnformasiya sözünü ilk dəfə XX əsrin 60-cı illərində fransızlar işlətmişlər.Daha sonra kibernetika elminin bir qolu kimi informasiya üzərində işləyən informatika elmi yaranmışdır. İnformasiyanın sürətli inkişafı müasir dövrdə istifadə edilən kompyuterlərin yaranmasına qədər böyük bir yol keçməsinə səbəb olmuşdur. İnsanın informasiyaya münasibəti informasiya emalının avtomatlaşdırılması mümkünlüyündən sonra kökündən dəyişməyə və inkişaf etməyə başlamışdır. Bunun da nəticəsində yaradıcı və mütəxəssis insanların intelektual fəaliyyətinin məhsulu kimi informasiya ehtiyatları sürətlə çoxalmağa başlanmışdır.İnformatika - kompyuterlərdən və şəbəkələrdən, xüsusən İnternetdən istifadə etməklə bağlı olan yeni fənn və yeni informasiya sənayesi sahəsidir.
“İnformatika” fənn və elmi
istiqamət kimi kompyuterlərin köməyi ilə informasiyanın yığılması, emalı və
ötürülməsinin metod, prinsip və qanunlarını öyrənir.
İnformatikanın fundamenti (əsası) - hesablama prosesləri və hesablama
maşınları, sistemləri, şəbəkələrinin təşkili haqqında olan hesablama
elmləridir.
İnformasiyanın 1) faydalılıq, 2) tamliq, 3) həqiqilik, 4) qiymətlilik,
5) təzəlilik və s. kimi xassələri vardır.
İnformasiyalar yaranmasına,
qəbul edilməsinə, ötürülməsinə, ifadə formalarına və vasitələrinə, istifadəsinə
və s. görə müxtəlif cür qruplaşdırıla bilər.
İnformasiyaları hər hansı
əlifba simvollarının köməyi ilə ifadə etmək və onu digər əlifbaya da keçirmək
olar.
İnformatikada
fakt, məlumat, xəbər terminləri çox vaxt “verilənlər” sözü ilə ifadə olunur.
“Verilənlər” (ingiliscə data) texniki vasitələrlə
saxlanması, emal edilməsi və ötürülməsi üçün formal şəkildə təsvir olunan (kodlaşdırılan)
məlumatdır.
İ=log2N
Burada N- bərabərehtimallı
hadisələrin sayı, İ məlumatdakı bitlərin sayıdır.
Məsələn, kürənin
3 qutudan birində olması haqqında məlumat İ=log23=1.585 bit
informasiyadır. Kürənin 8 qutudan birində olması haqqındakı məlumat 3 bit
informasiyadır.
Praktikada isə
əsasən aşağıdakı daha böyük informasiya
ölçü vahidləri işlədilir:
1 Bayt=8
bit; 1 Kb = 1024 bayt = 210 bayt; 1 Mb= 1024 Kb = 220 bayt; 1Gb= 1024 Mb = 230bayt; 1Tb = 1024 Gb = 240bayt;
İnformasiya prosesləri və onların
avtomatlaşdırılması. Kompyuter
texnikasının yaranması və inkşafı nəticəsində informasiya proseslərinin
avtomatlaşdırılması daha da sürətlənmişdir.
İnformasiyanın ötürülməsi. Toplanan informasiyanın emal edilməsi üçün o, simli və ya simsiz rabitə kanalları ilə emal vasitələrinə ötürülməlidir.
İnformasiyanın saxlanması. İnformasiya emal edilməzdən əvvəl və sonra müasir kompyuterlərdə istifadə olunan daşıyıcılarlda - maqnit və lazer disklərində və qurğularıında saxlanır.
İnformasiya axtarışı və emalı. İnformasiyanın emalı qarşıya qoyulan məsələnin
həlli deməkdir. Bunun üçün əvvəlcədən hazırlanmış alqoritmlərdən və
proqramlardan istifadə olunur. Aftomatlaşdırılmış üsulla kompyuterdə emal
olunan informasiya istifadəçilərə adətən kompyuterin xarici qurğuları ilə
(monitor, printer, qrafikçəkən qurğu və s.) mətn, cədvəl, qrafik və s. şəklində
çatdırılır.
İnformatika elmində aşağıdakı 3 əsas bölməni ayırmaq lazımdır:
I - öyrənmə obyekti – informasiya. Bu bölmə informasiya anlayışının
bir fundamental anlayış kimi mahiyyətini, onun rolunu, ölçülməsini və bu
anlayışla bağlı digər məsələləri aydınlaşdırır.
II – insan yaradıcılığının bir xüsusiyyəti kimi alqoritmik
yaradıcılıq. Bu mərhələdə mərkəzi yer alqoritm anlayışıdır.
III – kompyuterlərin yeni əmək aləti kimi,
informasiyanın toplanması, saxlanması, çevrilməsi və istifadəsi ilə bağlı
mümkün məsələlərin həlli üçün kompyuterlərin tətbiqi. Bu bölmədə əsas məsələ
kompyuterlərdə məsələ həllinin tədrisi, proqramlaşdırmanmın öyrədilməsi, eləcə
də kompyuter texnologiyalarından gələcək peşə fəaliyyətində istifadə edə bilməyi öyrənməkdir.
Informatikanın ən mühüm və vacib fənlərdən biri kimi əksər
dünya ölkələrinin təhsil sistemlərində öyrənilməsinə xüsusi diqqət yetirilir.
Informatika insanın zehni inkişafına kömək edir, məntiqi təfəkkürün
formalaşmasında, mühakimə və dərketmə qabiliyyətlərinin yüksəlməsində əhəmiyyətli
rol oynayır.
İnformatika bir elm sahəsi kimi gündəlik həyatda,
dəqiq və humanitar elm sahələrinin
inkişafında, texnika və müasir texnologiyaların təkmilləşdirilməsi
prosesində ortaya çıxan problemlərin həllində insanların yaxın köməkçisinə
çevrilir. İnformatika insanların elmi, praktiki biliklərinin genişlənməsində,
yeni ixtisaslara yiyələnməsində mühüm rol oynayır.
İnformatika fənni insanları informasiyalaşmış
cəmiyyətdə praktik həyati fəaliyyətə hazırlayır. O, dünyadakı elektron
informasiya resurslarını təhlil etmək bacarıqlarını
formalaşdırır.
Kompyuterlərin yaranması və inkişaf tarixi
Kompyuter
ingiliscə “compüter” sözündən
götürülüb, “hesablayıcı” deməkdir. Qədim
zamanlarda hesablama
vasitəsi kimi barmaq hesabından istifadə edilmişdir. Daha sonra çubuqlar, iplər
üzərində düyünlər, qayaüstü təsvirlər, daşlarla hesablamaları göstərmək üçün
istifadə edilir. Qədim Roma tarixçisi Plineyin yazdığına görə o zaman Romanın ən
böyük meydanı-Forumda
ucaldılan Yanus allahının sağ əli 300 rəqəmini,
sol əli ilə 55 ədədini göstərirdi. Bu da təqribən ilin günlərinin barmaqla göstərilməsidir.
Barmaqla hesablama sadə görünsə də, əslində geniş hesablamaların yerinə
yetirilməsində böyük rol oynayır. Bu nəzəriyyə haqqında ilk məlumatı 673-755-ci
illərdə yaşamış Poçtenni özünün hesablama haqda kitabında geniş şərh etmişdir.
Eradan 2500 il əvvəl Qədim Çondə və
Hindistanda ilk hesablama aləti olan abak
yaradılmışdır.
Sonradan
Avropaya gətirilən abak Amper tərəfindən təkmilləşdirilərək çötkə şəklində istifadə edilməyə
başladı. Bir-birinin ardınca yaradılmış müxtəlif hesablama vasitələri daha da təkmilləşmiş
formada insanların köməyinə çatmışdır. Belə hesablama vasitələrindən loqarifm xətkeşini, hesablama cədvəllərini
və s. göstərmək olar. İnformasıya axını inkişaf etdikcə böyük hesablamalara
ehtiyac yaranırdı.
XVII
əsrin ortalarında ilk hesablama maşını
(cəmləyici-Paskalina) yaranmışdır. Bu maşın Kembric Universitetinin tələbəsi,
sonralar görkəmli fransız riyaziyyatçı alimi olmuş Blez Paskal yaratdı.
Paskalın maşını yalnız toplama
əməliyyatını yerinə yetirirdi.
XVII
əsrin sonlarında alman alimi
Vilhelm Leybnis ilk analiitik hesablama
maşını (pilləvarı hesablayıcı) yaratdı. Onun maşını bütün hesab əməllərini
yerinə yetirə bilirdi. Bir-birinin ardınca yaradılmış hesablama maşınları müxtəlif
məqsədlər üçün istifadə edilməyə
başladı.
XIX əsrin
əvvəllərində ingilis alimi Bebbic müasir kompyuterlərin də iş prinsipini yerinə
yetirə bilən hesablama qurğularının layihəsini hazırladı. Onun layihələrinə görə
hesablama maşınlarının giriş-çıxış qurğusu,yaddaş
və idarə qurğuları olmalı idi. O dövrün imkanlarına görə Bebbic layihəsini həyata
keçirə bilmədi. Ölümündən sonra oğlu bu layihə əsasında bir neçə qurğunu hazırlayıb
sınaqdan keçirdi. Bebbicin maşını üçün ilk
proqramı böyük ingilis şairi Bayronun qızı Ada Avqusta Lavleys yazmışdı.
Lavleys ilk proqramçı hesab olunur.
1936-cı
ildə bolqar alimi Atanasov riyazi fizika tənliklərini həll etmək üçün elektron maşını yaratdı. 1942-ci ildə
ingilis alimi Tyurinq elektron hesablama
maşını yaratdı. Müharibə illərinə təsadüf etdiyi üçün o, öz maşınını kəşf kimi
elan edə bilmədi. Ancaq 1975-ci ildə onun bu maşının həmin dövrə aid olduğu müəyyən
oldu. 1946-cı ildə Harvad Universitetinin əməkdaşları Mouçli
və Ekkert ENİAC adlı ilk elektron hesablama maşını yaratdılar. ENİAC sözü - Electronic Numerical İntegrator And Calculator – sözlərinin baş hərfindən götürülmüşdür. ENİAC maşınlarının çəkisi 30 ton, iş sürəti saniyədə 5000 əməl, lampaların sayı isə 18000 idi.
1947-ci
ildə Mouçli, Ekkert və Neyman EDVAC–adlı
maşın yaradaraq ENİAC-ı xeyli təkmilləşdirdilər. O, dövrdən başlayaraq müxtəlif ölkələrdə
elm və texnikanın inkişafı bir-birindən əsaslı şəkildə fərqlənən və daha
keyfiyyətli hesablama-maşınları yaradılırdı. Bizim indi istifadə etdiyimiz kompyuterlər
elmin ən böyük kəşfi, qələbəsi hesab edilir. Artıq kompyuterlər bütün sahələri əhatə
etmiş, bütün sahələrdə çalışan insanların köməkçisinə çevrilmişdir. Kompyuterlər yalnız hesablamır, o həm də gözəl
sənədlər, proqramlar, oyunlar yaradır, müxtəlif təsvirlərin, video görünüşlərin keyfiyyətini yüksəldir, internet
vasitəsilə dünya ilə əlaqələr yaradır. Yeni yaradılmış kompyuterlər hətta təfəkkkür
qabiliyyətinə malikdir. Belə kompyuterlər şeir yazır, mahnı bəstələyir və müstəqil
qərar çıxarır. Müasir kompyuterləri diplomatda və cibdə gəzdirə bilərik. Müasir
texnikanın əksər sahələri kompyuterləşmişdir.
Məs: cib-telefonları, televizorlar, paltaryuyanlar və s. hətta müxtəlif ev əşyaları,
zavod-fabriklərdə dəzgahlar, kosmos, nəqliyyat kompyuterləşdirilmiş vəziyyətdə
istifadə edilir.
Kompyuterin
nəsilləri
İnkişaf tarixinə və element bazasına görə kompyuterləri bir neçə nəslə bölmüşlər. XX əsrin 1958-cı illərinədək yaradılan hesablama maşınları I nəsil maşınlarıdır. I nəsil maşınların element bazası elektron lanpaları –diod, triod-lar olmuşdur. Onların iş surəti saniyədə 20.000 əməliyyat olmuşdur. Çox enerji sərf edir, 7 saniyədən bir lanpalar yanırdı. Böyük bir ərazini tuturdu, onlarla iş çox çətin olurdu.
Tezliklə
birinci nəsil kompyuterləri II nəsil kompyuterləri əvəz etdi. Bu maşınlar
elektron lanpaları ilə yanaşı yarımkeçirici tranzistorlardan ibarət idi. İş surəti
saniyədə 100.000 əməliyata çatmışdır.
1964-cü illərə qədər istifadə edilən II nəsil kompyuterləri öz
yerini III nəsil kompyuterlərinə verdi. Bu kompyuterlərin həcmi xeyli kiçik, iş
surəti böyük idi, saniyədə 1 milyon əməliyyat
yerinə yetirirdi. Onun elementləri kristal lövhələr üzərində yığılmış inteqral
mikrosxemlərdən təşkil edilmişdir və proqramlarla işləyirdi. Onlara proqram əmrlərinə
uyğun üzərində yuvalar açılmış karton
lövhə-perfokarta daha sonra perfolent və maqnit lentləri vasitəsilə daxil edilirdi.
Fərdi
kompyuterlərin yaranması ilə IV nəsil kompyuterlərin yaradılması başlanır. IV nəsil
kompyuterləri artıq masa üzərində yerləşdirilə bilir və iş surəti çox yüksək
idi. Onlar saniyədə 100 milyonlarla əməliyyatı yerinə yetirə bilir. Onların
element bazası silisumla ötürülmüş kiçik kristal lövhə üzərində yığıılmış böyük
inteqral mikrosxemlər- mikroprosesorlar idi. İstifadə etdiyimiz müasir kompyuterlər
IV nəsil kompyuterlərin
son variantlarıdır. IV nəsil kompyuterlərə İBM,
Yamaxa, Corvet və hal hazırda Pentium
1,2,3,4,5 və s. tipli kompyuterləri göstərmək olar.
Fərdi kompüterlərin istehsalı ilə əsasən iki
kompaniya: IBM və Apple məşğul olur. Bu
firmaların kompüterlərində əməliyyat sistemləri köklü surətdə bir-birlərindən fərqlənir. Apple firmasının istehsal
etdiyi fərdi kompüterlərdən əsasən ABŞ-ın
daxili bazarında geniş istifadə olunur. IBM firmasının istehsal etdiyi fərdi kompüterlərdən isə ən çox Afrika və
Asiya qitəsinin ölkələrində istifadə olunur. IBM PC tipli fərdi kompüterlərdə
Microsoft firmasının istehsalı olan MS –
DOS, Windows 98x və s. əməliyyat sistemlərindən istifadə olunur. Apple firmasının kompüterlərində isə Mac
7.0., Mac OSx Server əməliyyat sistemlərindən istifadə olunur. Apple firmasının kompüterləri konstruktiv olaraq IBM
firmasının kompüterlərindən fərqlənir. Bu firmaların eyni tezliyə malik olan
kompüterlərində Apple firmasının kompüterlərinin məhsuldarlığı IBM firmasının
kompüterlərinin məhsuldarlığından 30% çox olur və bunun hesabına onun qiyməti də
baha olur.
Apple
firmasının kompüterləri «Macintosh», IBM
firmasının kompüterləri isə «Pentium»
adı ilə satışa çıxarılır.Hazırda
dünya fərdi kompüter parkının 10%-ni «Macintosh»,
80%-ni isə IBM PC fərdi kompüterləri təşkil edir.Ümumiyyətlə, dünya kompüter parkının 90% -nı fərdi kompüterlər təşkil edir.
Müasir fərdi kompüterlərdə ifrat böyük inteqral
sxemlərdən istifadə portativ kompüterlərin yaranmasına səbəb olmuşdur. Ölçülərinə və çəkisinə
görə bu kompüterlər çox kiçik formada
olur. Portativ kompüterlərin özləri də “Laptop”, “Notebook”, “Palmtop” sinfinə
bölünür. Portativ kompürterlər hesablama məhsuldarlığına ğörə stolüstü
kompüterlərdən geri qalmır və az elektrik enerjisi tələb edir, akkumlyatorla
uzun müddət işləyə bilir, ekranları maye kristaldan hazırlanır. “Notebook”un
ölçüsü təqribən 50x279x215mm, çəkisi 2,2¸4,5 kq,ekranın ölçüsü isə 11,3 ¸17 dyüm olur
V nəsil kompyuterlər hal-hazırda yaradılır və
ilk növləri sınaqdan keçirilir. Bu maşınlar təfəkkür qabiliyyətinə malikdir.
Bunların element bazasını insan beynini təşkil edən neyronların funksiyasını
yerinə yetirən mikroprosessorlar-super
böyük inteqral sxemlər təşkil
edir.
İnformasiyanın kodlaşdırılması
İnformasiya mübadiləsi zamanı müxtəlif təbii
dillərdən (Azərbaycan, rus, ingililis və s.) istifadə edilir. Bu dillərin hər
birinin əsasıni onun əlifbası (simvollar yığımı, işarələr şoxluğu) təşkil edir.
Əlifbanın simvollar ardıcıllığı müəyyən qrammatik qaydalara uyğun olaraq dilin əsas
obyektini – sözü təşkil edir. Sözlər müəyyən qaydalar əsasında cümlələr əmələ gətirir.
Bu sintaksis adlanır. Təbii (danışıq) dillərlə yanaşı bir sıra formal dillər
(hesablama sistemi, rəqəmlər, riyazi işarələr, simvollar, musiqinin notlar
la
yazılışı, proqramlaşdırma dilləri və s. ) də yaradılmışdır və təbii dillərdən fərqli
olaraq formal dillərdə əlifba, qrammatika və sintaksis birqiymətli təyin
edilmişdir.
Kompyuterlərdə
informasiya mübadiləsi informasiyanın kodlaşdırılması və dekodlaşdırılması şəklində
baş verir. Həqiqətən də, istifadəçi klaviaturadan istənilən işarəni kompyuterə daxil etdikdə, həmin
simvol kompyuterə kodlaşdırılmış, “kompyuter
kodu” şəklində daxil olur.
Kodlaşdırma
informasiyanın bir şəkildən digər şəklə çevrilməsi, bir işarələr sisteminin
işarələr qrupunun digər işarələr sisteminin işarələr qrupu ilə ifadə edilməsidir.
Mətnlərin kodlaşdırılması zamanı əsasən: a)
xüsusi şəkillər və işarələrdən istifadə etməklə qrafiki kodlaşdırmadan; b) ədədlər
və onların kombinasiyaları vasitəsilə ədədi kodlaşdırmadan; c) əlifbanın
simvollarının köməyilə simvol kodlaşdırmadan istifadə olunur.
Mətnin
kodlaşdırılması üçün istifadə olunan simvollar yığımı əlifba adlanır.
İstənilən
simvol monitorun ekranına çıxdıqda və ya printerdə çap olunduqda isə əks proses
– dekodlaşdırma prosesi gedir və simvol qrafik təsvirlə deyil, təbii dildə təsvir
edilən şəkildə görünür.
Bilirik
ki, kompyuter informasiyaları elektrik siqnalları şəklində qəbul edir. Istənilən
informasiya 0 (sıfır) və 1 (bir) rəqəmlərinin ardıcıllığı şəklində
kodlaşdırılır. Kopmüterlərdə hər bir simvola onun ikilik kodu adlanan və 2-lik
say sisteminin rəqəmləri (0 və 1) ilə təsvir edilən ədəd uyğun gəlir. ASCİİ
(Amerikanin standart kodlaşdırma sistemi) kodlaşdırma sistemi
bu məqsədlə istifadə edilən əsas sistemdir. Bu sistem 28 - 256
simvolun kodlaşdırılmasına imkan verir. Bu cədvəl MS_DOS əməliyyat sistemində
istifadə olunur və CP-866 adlanır. Bu sistemdə, məsələn, A hərfi 0100 0001
kimi, B hərfi 0100 0010 kimi kodlaşdırılır, Bu hərflərin kodlarından istifadə
edərək BABA sözünü aşağıdakı kimi kodlaşdırmaq
olar:
0100 0010 0100 0001
0100 0010 0100 0001
Windows əməliyyat
sistemində CP-1251 kodlar cədvəlindən istifadə olunur. Bu cədvəlin CP-866 cədvəlindən
fərqi ondadır ki, burada latın əlifbasının
hərfləri eyni, rus əlifbasının hərfləri fərqli təsvir olunur. Məsələn, rus əlifbasının
A hərfi CP-866 cədvəlində 10000000(128) kimi, CP-1251 cədvəlində isə 11000000
(192) kimi təsvir olunur. Bu cədvəllər birbaytlı cədvəllər adlanır. Hazırda ikibaytlı UNİCODE kodlaşmasından
istifadə olunur. Bu kodlaşma 216 – 65536 sayda simvolu kodlaşdırmağa
imkan verir.
Qrafiki
informasiyalar da kompyuter yaddaşında kodlaşdırılır. Qrafiki obyektlər nöqtələr
(piksel) çoxluğundan təşkil olunur. Hər bir piksel ekranda müxtəlif 3 nöqtədən
ibarətdir. Onların birləşməsindıən ekranda rəngarəng palitra alınır. Misal üçün
ölçüləri 200x200 (piksel), bit dərinliyi 8 olan şəklin informasiya tutumu 200x200x8:8=40000 bayt
olar. Eyni ölçüyə malik olan ağ-qara şəklin informasiya tutumu 200x200x1:8=5000
baytdır. Musiqini kodlaşdırmaq üçün 3 parametrdən istifadə olunur.1-ci səsin
herts-lə ölçülən real fiziki tezliyi (hündürlüyü), 2-ci notun tam ədədlərlə
ifadə olunan uzunluğu, 3-cü isə səsin gurluğu (amplitudası). Kodlaşdırılma
prosesində kəsilməz səs dalğaları diskretləşdirilir. Başqa sözlə desək, kəsilməz
səs dalğaları çox kiçik zaman intervallarına bölünür və hər bir zaman
intervalında onun amplitudası ölçülür. Müasir səs kartları səsin16 bitli
kodlaşdırılmasını tələb edir. Belə ki, onlar 216 =65536 sayda siqnal
səviyyələrini kodlaşdırmağa imkan verir. 1 saniyəlik stereoaudiofaylın yüksək
keyfiyyətli səsləndirilməsi üçün 16 bit
x 48000 x 2 = 1536000 bit = 192000 bayt=187.5 kbayt yaddaş tələb olunur. 10 saniyəlik
stereoaudiofaylin yüksək keyfiyyətli səsləndirilməsi üçün 1.83 mbayt yaddaş tələb
olunur. 10 saniyəlik yüksək keyfiyyətli video informasiya isə daha çox, 15-20
mbayt yaddaş tələb edir.
1.2. Müasir
informasiya texnologiyaları
Qeyd
olunmalıdır ki, son illərdə “İnformatika” termini əvəzinə
“Kompyuter texnologiyası” və ya “İnformasiya texnologiyası” terminlərindən daha çox
istifadə olunur.
“Texnologiya” yunan sözü
olub (techne (bacarıq)+logos (öyrənmə)) məhsulun hazırlanması bacarığı,
istehsal proseslərinin yerinə yetirilməsi üçün üsul və vasitələr haqqında
biliklər toplusu deməkdir. Bu nöqteyi-nəzərdən
kompyuter texnologiyası baxılan sahədə kompyuter texnikasının
aparat və proqram vasitələrindən istifadə texnologiyası deməkdir.
İnformasiya
texnologiyası - informasiya
ehtiyatlarından istifadə olunması proseslərini asanlaşdırmaq, onların
etibarlığını və operativliyini çoxaltmaq məqsədilə informasiyanın toplanması,
ötürülməsi, saxlanması, emalı və istifadəçilərə çatdırılmasını təmin edən və
vahid texnoloji zəncirdə birləşdirən metodlar, istehsal prosesləri və
texniki-proqram vasitələri toplusudur.
İnformatika,
eləcə də İnformasiya texnologiyaları
elmi inkişaf etdikcə yeni-yeni elmi terminlər, anlayışlar da meydana gəlmiş və
gündəlik həyata daxil olmuşdur. Bunlara misal olaraq: İnfokommunikasiya,
informasiya infrastrukturu, informasiyalaşma, informasiya mühiti, informasiya cəmiyyəti,
informasiya resursları və xidmətləri, biliklər bazası, audio-video konfrans,
telekonfrans, axtarış serverləri, relevant informasiya, spam, provayder, host,
çat, meynfreym, LAN, WAN, XML, HTTP və
s. göstərmək olar.
Müasir cəmiyyət
informasiya cəmiyyəti adlanır.
İnformasiya cəmiyyətinin əsas atributları aşağıdakılardır:
1.
Kağızsız (elektron sənədləşmə və işgüzarlıq, onlara
məqsədyönlü inkişaf üçün dövlət yardımı;
2.
Əhalinin informasiya (kompyuter, şəbəkə)
savadlılığının həyata keçirilməsinə və təkmilləşdirilməsinə dövlət qayğısı;
3.
İnformasiyanın əşyaya çevrilməsi (bu kateqoriyaya məxsus
bütün atributlar);
4.
İnkişaf etmiş (intellektual) və əldə olunan verilənlər
və biliklər bazasına, eləcə də internet informasiyalarına müntəzəm çıxış;
5.
Cəmiyyətin bütün sistemlərinin
informasiyalaşdırılması və onların informasiya təhlükəsizliyi.
İnformasiya
üzrə görkəmli mütəxəssislərdən biri D.Robertson (ABŞ) demişdir: “sivilizasiya –
informasiyadır”. O informasiyanın riyazi nəzəriyyəsinin ədədi üsullarına əsaslanıb
sivilizasiyaları onların istehsal etdiyi informasiyaların miqdarına görə
aşağıdakı 5 səviyyəyə bölmüşdür:
0-ci səviyyə - ayrıca götürülmüş bir fərddən
ibarət olan sivilizasiyadır. Belə fərdin beyninin informasiya tutumu təqribən
107 bitdir.
1-ci səviyyə
- icma və ya qəbilədaxili şifahi ünsiyyətə malik sivilizasiya. Dövriyyədə
olan informasiya 109 bitə bərabərdir.
2-ci səviyyə - yazı mədəniyyətinə malik
sivilizasiya başa düşülür. Belə cəmiyyətin informasiyalılığı 532800 bükümdən
ibarət olan qədim Aleksandriya kitabxanasının informasiya tutumu ilə qiymətləndirilir
ki, bu da təqribən 1015 bit informasiya deməkdir.
3-cü səviyyə - kitab mədəniyyətinə malik
olan sivilizasiya başa düşülür. Onun informasiya tutumu təqribən 1021
bitlə qiymətləndirilir.
4-cü səviyyə - informasiyaların
elektron emalına malik informasiya cəmiyyəti başa düşülür. Belə cəmiyyətin
informasiya tutumu təqribən 1025 bit təşkil edir. Bu isə 1012terabayt
və ya 1015 sayda 1 qiqabaytlıq bərk disk (vinçester) deməkdir.
Yeni
informasiya texnologiyaları (YİT) adı altında bu və ya digər obyektin, prosesin
və ya hadisənin vəziyyəti haqqında yeni informasiya alınması üçün riyazi
üsullardan geniş istifadə etməklə hesablama və kommunikasiya texnikaları
bazasında lazım olan bütün vasitələr toplusu başa düşülür.
İnformasiya
texnologiyaları daim inkişaf edir. Bu inkişaf aşağıdakı mərhələlərə bölünür:
I mərhələ - 1950-1960 –cı illəri əhatə
edir. Bu mərhələni informasiya texnologiyalarının yaranması evolyusiyası mərhələsi
adlandırılar. Bu mərhələdə EHM ilə istifadəçi arasında dialoq yalnız
proqramlaşdırma dilləri əsasında həyata keçirilirdi.
II mərhələ - 1960-1970-ci illəri əhatə
edir. Bu mərhələ Əməliyyat sistemlərinin yaranması xarakterizə olunur.
III mərhələ - 1970-1980-cı illəri əhatə
edir. Bu mərhələni informasiya texnologiyasının formalaşması mərhələsi də
adlandırırlar. O məlumatların, verilənlərin səmərəli avtomatlaşdırılmasının
keyfiyyət dəyişməsi ilə əlaqədardır.
İT
inkişafının növbəti mərhələsi 1980-2000-ci
illəri əhatə edir. O fərdi kompyuterlərin yaranması ilə xarakterikdir. Bundan
başqa bu mərhələ proqram təminatında inqilabi dəyişikliklərlə də xarakterizə
olunur. Bu dövrdə verilənlər bazalarının idarə olunma sitemləri, ekspert
sistemləri, qlobal kompyuter sistemləri yarandı.
MİT aşağıdakı
tərkib hissələrinə malikdir: proqramlaşdırılmış təlim, intellektual təlim,
ekspert sistemləri, hipermətn və multimediya, mikrodünya, imitasiya təlimi və
nümayiş.
1.3.İnformasiya cəmiyyəti və onun xüsusiyyətləri
İnformasiya Cəmiyyəti,
biliyə əsaslanan iqtisadiyyatın inkişafı cəmiyyət həyatının bir çox sahələrində, o cümlədən
insanların düşüncə və davranışlarında ciddi dəyişikliklərə səbəb olmuşdur. Bu dəyişikliklər
fonunda həyatboyu öyrənmə- “beşikdən qəbrədək öyrənmə” prinsipi fərd və cəmiyyət
üçün mühüm strategiyaya çevrilir. Belə şəraitdə təhsilin rolu xeyli artır- təhsil
artıq milli inkişaf və milli təhlükəsizlik strategiyasının mühüm tərkib hissəsinə
çevrilir. Qloballaşma prosesləri bir daha göstərir ki, milli təhsil sistemi zəif
olan ölkələr qlobal proseslər nəticəsində “müflisləşəcək”, tədricən tarix səhnəsindən
silinəcəklər. Türk xalqlarının böyük simalarından olan M. K. Atatürkün təbirincə
desək: “Egetimdir ki! Bir milleti ya hürr, bagımsız, şanlı, yüksek bir topluluq
halinde yaşadır, ya da milleti esaret ve sefalete terk eder.” Bu kəlam bu gün
-qlobal proseslər fonunda, İnformasiya Cəmiyyəti astanasında daha aktual və daha
müasirdir.
Son 15 ildə
bir çox sahələrdə dünyada tarixən analoqu olmayan intensiv inkişaf gedir,
xüsusi ilə informasiya resursları və informasiya industriyası sislilə ilə
inkişaf edir. Bu intensiv inkişaf bir çox sahələrə, ilk növbədə isə təhsilə ciddi
təsir edir. Deməli təhsilin daxili inkişaf dinamikası dünyanın ümumi inkişaf
dinamikasından sürətli olmalıdır. Informasiya Cəmiyyətinin texnologiyaları, o
cümlədən Internetin daim artan resurs imkanları təhsilin məzmunu və təşkili
formalarına ciddi dəyişikliklər, korreksiyalar edir. Bu günün təhsili -
“İnformasiya-Təhsil Məkanı” mühitində reallaşır. Müasir müəllim belə bir
informativ mühitdə özünü sərbəst hiss etməli, qoyulmuş konkret pedaqoji məqsədlərə
müasir informasiya texnologiyaları vasitəsi ilə asanlıqla nail olmalıdır. Bu vəziyyət
müəllimin peşə hazırlığına, onun metodik ustalığına yeni bir komponenti –
“informasiya mədəniyyəti” komponentini əlavə edir. Müasir müəllim öz fənnini tədris
etməklə yanaşı, həm də təhsil müəssisəsinin mühüm fəaliyyət istiqamətlərində
İKT-nin tətbiqi üzrə praktik işləri təşkil etməli, onları əlaqələndirməli və səmərəli
idarə etməlidir. Başqa sözlə, müasir müəllim, xüsusən də informatika müəllimi məktəbdə
pedaqoji fəaliyyətlə yanaşı, həm də İT üzrə menecer ( İT üzrə inzibatçı)
olmalıdır.
Təhsil
sistemində müasir İKT-nin tətbiqi bu gün İnformasiya Cəmiyyətinin zəruri tələblərindən,
ehtiyaclarındandır. Təhsilin informatlaşması ənənəvi təhsili yeni çalarlarla zənginləşdirir.
Ənənəvi təlimdə əks-əlaqənin həyata keçirilməsi baxımından,
informasiya-qarşılıqlı əlaqə yaradılmasında 2 fəal tərəf var: öyrədən və öyrənən.
İKT əsaslı təlim prosesində isə operativ əks əlaqə baxımından öyrədən və öyrənənin
yeni interaktiv tərəfdaşı meydana gəlir. Artıq müəllim şagird üçün informasiya
mənbəyi deyil ( belə şəraitdə müəllim işləmək, peşə nüfuzunu qorumaq heç də
asan deyil). Müəllimin əks əlaqə yaratmaq, sagirdin biliyini qiymətləndirmək
imkanı tədricən məhdudlaşır, bu imkanların bir qismi (bəzən hamısı) İKT vasitələrinə
transfer olunur. Bu zaman öyrədən daha çox məsləhətçi-tyutor funksiyası
daşıyır. Müəllim şagirdlərinə informasiya ötürülməsinə vaxt sərf etmir. Tədris
materialının şagirdlərə nəql edilməsi, fərdi qaydada mənimsənilmiş tədris
materiallarının onlardan qəbul edilməsi (tapşırıqlarin yoxlanılması, dərsin
soruşulması v.s.) kimi mərhələlərə vaxt itirilmir. Qazanılan əlavə vaxt ərzində
şagirdlər digər yaradıcı məsələlərin həllinə imkan qazanırlar. Beləliklə, tədris-informativ
qarşılıqlı əlaqənin strukturu tədricən dəyişir, informasiya –təhsil mühiti
formalaşdıqca öyrədən, öyrənən və İKT vasitələri arasında yeni səviyyəli
informasiya mübadiləsi imkanları yaranır. Nəticədə şagirdlər informasiya
proseslərinə daha fəal cəlb edilir, onların yeni bilik axtarmaq və əldə etmək,
informasiya resurslarına və proseslərə tənqidi, yaradıcı yanaşmaq, bu əsasda
yeni-yeni informasiya resaursları yaratmaq, onları həmkarları ilə mübadilə etmək,
layihə formasında əməkdaşlıq etmək, forumlarda müzakirələrə qoşulmaq, öz rəyini
bildirmək imkanı yaranır. Beləliklə şagirdlər yaradıcı proseslərə cəlb edilir,
tədricən yeni təfəkkürlü, innovativ düşüncəli yeni nəslin formalaşmasına ımkan
yaranır.
Bütün
bunlarla belə pedaqoji prosesdə hansı vasitələrdən, texnologiyalardan istifadə
edilməsindən asılı olmayaraq insan amili, müəllim şəxsiyyəti həlledici rola
malikdir, heç bir texnologiya canlı müəllimi tam əvəz edə bilməz. Bununla belə,
“ klassik hazırlıqlı müəllim” bu gün virtual mühitdə işləyə bilmirsə, o zamanın
inkişafından və öz şagirdlərindən geri qalacaq, tədricən nüfuz və peşəkarlığını
itirəcəkdir. Bu səbəbdən müəllim daim inkişafda olmalı, real həyatin tələblərinə
cavab verməyə hazır olmalıdır. Bu mənada müəllim hazırlığı dəyişən zamanın,
Informasiya Cəmiyyətinin sürətlə dəyişən tələblərinə uyğunlaşmalıdır. Pedaqoji
təhsil müəssisələri bu gün yeni formatlı müəllim- Informasiya Cəmiyyətinin müəllimini
hazırlamalıdır. Bunun üçün isə pedaqoji təhsil müəssisələrində
universitetdaxili informasiya təhsil məkanı formalaşmalı, bu məkanda yüksək peşəkarlıqla
işləyə bilən professor-müəllim heyəti formalaşmalıdır. Buna isə on illərlə vaxt
və milyonlarla maliyyə vəasiti lazımdır (təbii ki, bu problem pedaqoji təhsil
müəssisələrinin daxili imkanları hesabına həll edilə bilməz).
Bu gün
pedaqoji kadrlar informasiya təhsil məkanında, təhsilin informatlaşması şəraitində
səmərəli işləyə bilməsi üçün, onlar sistemli şəkildə, kompleks hazırlanmalıdır.
Müasir müəllim hazırlığının məzmun və forması informasiya texnologiyalarının
sürətli inkişafı ilə uzlaşmalıdır. Nəzərə alsaq ki, ümumiyyətlə təhsil sistemi
real praktikani qabaqlamalıdır, onda müəllim hazırlığının məzmunu bu günə yox,
sabaha yönəlməli, bu sahənin inkişaf perspektivlərini nəzərə almalıdır. Yeni
formatlı, innovativ inkişafa istiqamətlənmiş müəllim kadrlarının hazırlanması müvafiq
elmi tədqiqatlar, futuroloji proqnozlaşdırma tələb edir.
Belə pedaqoji
proqnostika vermək asan məsələ deyil. Çünki, bu gün Informasiya Cəmiyyəti
texnologiyaları elə bir sürətlə inkişaf edir ki, real pedaqoji təcrübə və
pedaqoji elmlər bu intensiv inkişafla heç cür ayaqlaşa bilmir. Dünya təhsil
sistemi belə paradoksal vəziyyətdə inkişaf edir, bu səbəbdən müasir İKT vasitələrinin
texniki və didaktik imkanlarından səmərəli istifadə etməkdə bəzən problemlər
yaranır. Bu problemlər insan fəaliyyətinin digər sahələrində də ola bilər,
lakin təhsil praktikasında özünü daha ciddi büruzə verir. Ona görə ki, təhsil
sistemi çox əhatəli, çox şaxəli olub, cəmiyyətin bütün təbəqələrini,
regoinlarını, müxtəlif yaş kateqoriyalarını əhatə edir. İnformasiya Cəmiyyətində
təhsil fasiləsiz bir prosesdir. Bu sahə daha çox “informasiya tutumlu”dur. Təhsilin
məzmununda bəşəriyyətin min illər ərzində topladığı klassik informasiyalarla
yanaşı, ən yeni, son məlumatlar, innovasiyalar da öz yerini tutmalıdır.
Təcrübə göstərir
ki, peşəkarlığın, innovasiyaların qiymətləndirilmədiyi, ziyalı təbəqəsinin, mütəxəssislərin
təşəbbüskarlığının zəif olduğu cəmiyyətlərdə, xüsusən də keçid dövrünü yaşayan
ölkələrdə təhsil islahatları, innovasiyaların tətbiqi mümkün olmur.
Belə şəraitdə
təhsilin informatlaşması kimi qlobal problemin həlli hər bir milli təhsil
sistemi üçün çox ciddi sınaq, bəlkə də tarixi imtahan sayıla bilər. Bu
imtahandan çıxa bilməyən milli təhsil sistemlərinin gələcəyi yoxdur, çünki, sənaye
dövrünün təhsil sistemi artıq İnformasiya Cəmiyyətində işləyə bilməz, bu sürətli
dəyişikliyi görmək və ona adekvat reaksiya vermək zəruridir. Təhsilin
informatlaşması problemini həll edə bilməyən ölkələrin milli iqtisadiyyatı,
xüsusən də İnformasiya Cəmiyyətinin tələb etdiyi innovasiya yönümlü,
elmtutumlu, biliklərə əsaslanan müasir iqtisadiyyatı, peşəkar, yüksək ixtisaslı
kadrları, müasir tələblərə cavab verən insan kapitalı olmayacaq.
Bu gün hər
bir milli təhsil sisteminin gələcəyi onun informatlaşma səviyyəsindən asılıdır.
Millətin gələcəyi təhsildən, təhsilin gələcəyi isə onun informatlaşma səviyyəsindən
asılıdır. Ona görə də, inkişaf etmiş ölkələrdə təhsilin informatlaşması təhsilin
prioritet məsələsi kimi qiymətləndirilir.
1.4.Təhsilin informatlaşması nədir?
Təhsilin
informatlaşması problemindən danışarkən təbii sual meydana çixir: “Təhsilin
informatlaşması” nədir? “Təhsilin informatlaşması”, yoxsa “Təhsilin
informasiyalaşdırılması” termini daha doğrudur? Məlum olduğu kimi bizim
respublikamızda bir çox rəsmi sənədlərdə təhsilin informasiyalaşdırılması
terminindən istifadə edilir. 1998-ci ildə Milli Məclisin qəbul etdiyi
“İnformasiya, informasiyalaşdırma və informasiyanın mühafizəsi haqqında”
qanunda kiçik terminoloji xətaya yol verilmişdir. Bir dəfə edilən xırda bir səhvin
düzəldilməsi əvəzinə, bu səhvi standart termin kimi qəbul edərək, illərlə bu səhvi
təkrar edirik. Hesab edirik ki, təhsilin informasiyalaşdırılması termini məsələnin
mahiyyətini tam açmır. İnformasiyalaşdırma sözünün kökünü “informasiya” termini
təşkil edir. Informasiyalaşdırma dedikdə informasiya ilə təmin etmək başa
düşülür. Əslində məktəbin və təhsilin bir neçə min illik tarixi ərzində təlimin
əsas funksiyası həmişə informasiyalaşdırma, yəni tələbə və şagirdləri
informasiya ilə təmin etmək olmuşdur. Min illər ərzində müəllimlər müasir
anlamda informasiya texnologiyalarından istifadə etmədən şagirdləri söz, yazı və
digər primitiv informasiya vasitələri ilə məlumatlandırmış, informasiya ilə təmin
etmişlər. “Təhsilin informasiyalaşdırılması” terminini işlətdiyimiz halda, biz
təhsil prosesinə nə kimi yenilik gətirmiş olarıq, İnformasiya Cəmiyyətinin
hansı özəlliyini əks etdirə bilərik, İnformasiya Cəmiyyətinin hansı
texnologoyalarına əsaslanırıq?
“İnformatlaşma”
sözünün kökünü isə “informatika” termini təşkil edir. Məlum olduğu kimi
informatika elminin 3 mühüm anlayışı var: informasiya, alqoritm, kompyuter. Əgər
fikrimizi sadə ifadə etsək, informatlaşma dedikdə təhsil sistemini həm
informasiya ilə, həm informasiyanın emalı üsulu (alqoritm) ilə, həm də
informasiya emalı vasitələri ilə (kompyuter, proqram vasitələri) təmin etmə
başa düşülür. Yəni, təhsilin informatlaşması dedikdə təhsilin həm informasiya
ilə təminatı, həm də bu informasiyanı emal edən proqram-texniki qurğularla təminatı
başa düşülür. Bu mənada təhsilin informatlaşması daha geniş anlayış olub, təhsilin
informasiyalaşdirmasını da öz daxilində saxlayır. Bu amilləri nəzərə alaraq
hesab edirik ki, “təhsilin informasiyalaşması” deyil, “təhsilin
informatlaşması” ifadəsi daha doğru və dolğundur.
Yuxarıda adı
qeyd edilən qanunda da informasiyalaşdırma dedikdə, əslində elə müasir anlamda
informatlaşma prosesi nəzərdə tutulur. Sənəddə qeyd edilir ki,
informasiyalaşdırma – informasiya ehtiyatlarının formalaşdırılması, təqdim
edilməsi, istifadə olunması əsasında ... müəssisə, idarə və təşkilatların, vətəndaşların
informasiya tələbatlarının ... təmin edilməsində optimal şəraitin yaradılması
üçün təşkilati, sosial-iqtisadi və elmi-texniki prosesdir.
Təhsilin
informatlaşması barədə söhbət edərkən, ilk növbədə «Təhsilin informatlaşması nədir?»
sualına cavab verməliyik. Təhsilin informatlaşması prosesi mürəkkəb, çox sahəli,
bir neçə elmin kəsişməsində yerləşən (informatika, informasiya texnologiyaları,
kibernetika, sistemli təhlil, pedaqogika, metodika, psixologiya, fəlsəfə, strateji
idarəetmə, menecment v.s.), daim inkişafda olan elmi-praktik istiqamətdir
1.5. Kompyuterlərin proqram təminatı
Tətbiqi proqramlar. Kompyuterin proqram təminatı
istifadəçinin məsələlərini texniki vasitələr üzərində həll etmək üçün
yaradılan, istifadə olunan proqramlar və verilənlərdir.
Texniki vasitələr
və proqramlar əslində bir-birindən ayrılmazdır. Proqramsız kompyuter ən gərəksiz
bir metal yığımıdır. Texniki təminatsız isə ən sadə proqramı belə çalışdırmaq
mümkün deyil.
Proqram təminatının
tərkibi çox genişdir. Bizim yazdığımız
proqramlar istifadəçi proqramları
adlanır. İstifadəçi proqramları hər hansı tətbiqi məsələnin həllinə yönəldiyindən
onlara tətbiqi proqramlar da
deyilir.
Hər hansı tətbiqi
proqramın həlli üçün yazılmış istifadəçi proqramına tətbiqi proqramlar deyilir. Tətbiqi proqramlar istifadəçinin
yazdığı hər hansı bir tətbiqi məsələnin
(tənliyin köklərinin tapılması, əmək haqqınin hesablanması, işçilər
haqqında informasiyanın emalı və s.) həllinə yönəlmiş proqramdır.
Proqramlaşdırma
dilinin translyatoru tətbiqi proqramı maşın dilinə çevirən proqramdır.
Kompyuterin
proqram təminatının tərkibinə digər proqramlar da daxildir.
Sistem proqramları. Proqram təminatının tərkibini
iki hissəyə - tətbiqi proqramlara və
sistem proqramalarına bölmək olar.
Sistem
proqramları:
·
istifadəçi
proqramlarını emal edir;
·
istifadəçi
və kompyuter arasında əlaqə yaradır;
·
kompyuterin
texniki və proqram vasitələrinin işini
uzlaşdırır;
·
Kompyuterdə
yaranan xətaları təhlil edir və aradan qaldırmağa çalışır.
Translayatorlar sistem proqramlarına aiddir. Sistem
proqramlarının mühüm tərkib hissəsini əməliyyat sistemi təşkil edir. Bildiyimiz
kimi əməliyyat sistemi kompyuterin çox vacib funksiyalarını yerinə yetirir. Bu
səbəbdən də onu kompyuterin “can”ı adlandırırlar.
Əməliyyat
sistemləri imkanlarına, əmrlər sisteminin tərkibinə, texniki vasitələrlə əlaqəsinə
görə və s. görə bir-birindən fərqlənirlər.
Əməliyyat
sistemləri
Kompüterlə istifadəçi
arasında əlaqə yaradan işçi proqram əməliyyat sistemi adlanır. Əməliyyat sistemi
kompüterin işini idarə edir, qurğuları bir-biri ilə əlaqələndirir,
proqramlaşdırma sahəsində proqramların yerinə yetirilməsinə nəzarət edir. Müxtəlif
dövrlərdə kompüterlər üçün yaradılmış əməliyyat sistemləri istifadəçilərin müxtəlif
sahələrdə tələblərini ödəmiş oldu. Belə əməliyyat sistemlərindən MS-DOS, PC-DOS, UNİX, OS, WINDOWS və s.
göstərmək olar.
1973-cü ildə Henri Kridall personal kompüterlər üşün sadə
bir əməliyyat sistemi olan “CP/M”-i yaratdılar.
1975- ci ildə Bill Qeys və Poll Allen “Microsoft” şirkətini yaratdılar
1980-cı ildə
“DOS” əməliyyat sistemini yaratdılar. Microsoft QDOS əməliyyat sisemini pulla
aldı.
1981-ci ildə
QDOS əsasında “Microsoft MS-DOS” sistemi yaradılir. 1985-ci ildən başlayaraq
WINDOWS sistemləri yaradılmağa başladı. WINDOWS əməliyyat sistemi 1995-ci ilə qədər müxtəlif versiyaları
olan 1.0, 2.0, 3.0, 3.1, NT, 3.11 və s.təkmilləşdirilmiş versiyaları ilə
istifadəçilərin köməyinə gəldi. WINDOWS–un
ən mükəmməl forması 1995-ci ildə yaradılmış WINDOWS-95, 1998-ci ildə yaradılmış
WINDOWS-98, 2000-ci ildə
yaradılmış WINDOWS-2000, 2002-ci ildə
yaradılmış WINDOWS-XP əməliyyat
sistemi oldu. Hal-hazırda əksər kompüterlər WINDOWS-XP əməliyyat sistemi ilə işləyir. Artıq WINDOWS–un təkmilləşmiş formaları olan Kristal, Vista sistemləri
də istifadə edilməyə başlanmışdır. Kompüter işə düşən andan əməliyyat sistemi əmrləri
daimi yaddaşdan əməli yaddaşa yüklənir. Əgər heç bir problem olmasa kompüterin
işə hazır olduğu haqda məlumatı istifadəçiyə bildirir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder